Mag een school afwijken met de zomervakantie?

Op internet staat dat de zomervakantie niet mag afwijken van afgespoken data, maar onze school begint een week eerder dan staat aangegeven op internet. Zijn hier nieuwe regels voor?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (2)

De regels gelden alleen voor het basis- en voortgezet onderwijs. (Mbo, hogescholen en universiteiten vallen er dus niet onder).

Met toestemming van het ministerie mag een school voor basis of voortgezet onderwijs van de regel afwijken.

"Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) stelt elk jaar de data voor 3 schoolvakanties vast. Scholen in  het basisonderwijs en voortgezet onderwijs moeten  zich aan deze data houden. Voor de overige vakanties geeft het ministerie adviesdata.  Mbo-instellingen, hogescholen en universiteiten bepalen hun vakantiedata zelf.
Verplichte schoolvakanties

Er zijn 3 verplichte schoolvakanties. De overheid stelt de data voor deze vakanties landelijk vast. Het gaat om:

    2 weken kerstvakantie;
    6 weken zomervakantie;
    1 week meivakantie.

Het ministerie  stelt de data voor de schoolvakanties vast in de Regeling vaststelling schoolvakanties 2016-2019. Scholen in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs moeten zich aan deze data houden. Alleen in bijzondere situaties kunnen scholen hiervan afwijken. Hiervoor moeten scholen toestemming vragen aan het ministerie van OCW."
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus in zijn geval hebben ze waarschijnlijk een week eerder vakantie gekregen, waardoor ze een week eerder moeten beginnen (is mijn theorie).
Poet
7 jaar geleden
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2015-35695.html In artikel 7 staat een aantal situaties waarin scholen mogen (of: moeten) afwijken van de voorgeschreven zomervakantieperiodes.
Voorts kan voor bijzondere gevallen toestemming van de Minister worden gekregen om af te wijken
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zijn universiteiten ook verplicht om de meivakantie vrij te geven?
Scholen mogen wel afwijken van de ADVIESdata betreft vakantiedagen.

Alleen zijn er sommige 'verplichte verlofdagen' (dan hebben zelfs ambtenaars vrij) zoals bij oudjaar, tijdens die dagen is het wel verplicht om vrij te houden.

Scholen dienen aan x aantal uur lesuren te voldoen, waarbij ze zelf mogen invullen wanneer ze de vrije dagen geven. De meeste scholen houden zich wel aan dat advies, maar dat is niet verplicht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Poet
7 jaar geleden
Voor de zomervakantie geldt geen advies maar een verplichte periode. Daarom is dit geen antwoord op de vraag die gesteld is
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wanneer ze zomervakantie mogen houden is een ADVIES, niet bindend. Hoelang ze zomervakantie mogen houden is wel bindend. En vragensteller vroeg niet over de lengte vd zomervakantie maar vroeg over het feit dat er een week eerder is begonnen met les geven dan gebruikelijk (dus hij vroeg over/naar de datum), of dit 'zomaar' mag. En daar zijn de scholen wel vrij in. Dus juist als ik over de lengte/duur vd zomervakantie ga beginnen is dat geen antwoord op de vraag, wel als ik het over begin- en einddatum vd zomervakantie ga hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.schoolvakanties-nederland.nl/zomervakantie-2016.html
Computoon
7 jaar geleden
Dat is niet correct wat (o.a.) de zomervakantie betreft. "Wanneer" (dus de data) dat de zomervakantie moet worden gegeven, is voorgeschreven voor het basis- en voortgezet onderwijs.. Dat is bijv. voor het basisonderwijs in Noord-Nederland 16 juli t/m 28 augustus. (Dit heeft uiteraard te maken met de vakantiespreiding die onze overheid voor ogen heeft.) Als een school van deze verplichte data wil afwijken, moet daar een goede reden voor zijn en moet er toestemming zijn van het ministerie van OCW. Zie de bron (rijksoverheid) bij mijn antwoord. Bij verder doorklikken is te lezen voor welke vakanties verplichte data (geen vrijblijvend advies) zijn voorgeschreven.