Wordt een 4,45 naar een 4,5 afgerond?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op je cijferlijst zal 4.5 staan, maar op je rapport zal 4 komen te staan
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij afronden wordt één plaats verder gekeken dan het aantal cijfers waarop je wilt uitkomen. Wil je op een geheel getal uitkomen, dan kijk je dus naar het eerste cijfer achter de komma.
Wil je op één cijfer achter de komma uitkomen, dan kijk je naar het tweede cijfer achter de komma. Wil je twee cijfers achter de komma, dan kijk je naar het derde. Etc., etc. Voorbeeld: wil je één cijfer achter de komma? Dan wordt 6,74999999 een 6,7 want dan kijk je alleen naar de 4.

Antwoorden (2)

Was dat maar zo, dan zou je een 5 hebben.

Nee 4.45 wordt naar beneden afgerond en kom je op een 4 uit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
en waarom?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Duidelijk omdat het lager is dan 4.5
ronron1212
7 jaar geleden
Afronden 5 of meer is over het algemeen heel normaal.
kierkegaard47
7 jaar geleden
ronron: omdat 4.45 dichter bij de 4 ligt (verschil = 0.45, dan bij de 5 (verschil =0.55). Ik heb wel eens vaker de redenering gehoord: 4.45 wordt afgerond 4.5 wordt afgerond 5, maar logisch en rekenkundig verantwoord is het niet.
ronron1212
7 jaar geleden
Ik zeg niet dat een 4,5 een 5 wordt maar wel dat 4,45 een 4,5.
kierkegaard47
7 jaar geleden
Daar heb je gelijk in, als je echt specifiek een afronding op één cijfer wilt hebben is de afronding 4.45->4.5 juist. Het is enkel niet juist als je daarachter nog de afronding 4.5 -> 5 (die op zich óók juist is), zou 'schakelen'. Maar strikt genomen heeft vraagsteller het daar inderdaad niet over.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212 heeft het helemaal juist, antwoord mist de vraag en neemt onnodige aannames.
4,45 word afgerond naar 4,5 behalve als je het getal op hele afrond dan word het wel vier
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Kortom; lees de schoolgids. Want daarin hoort te staan of er op helen of halven wordt afgerond.