is het mogelijk om piloot te worden via mbo 4?

is het mogelijk om piloot te worden via mbo 4? of hbo?
ik wil graag piloot worden maar ik kan niet veel vinden over mbo 4
(ps ik weet niet welke categorie het wordt.)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
13.1K

Antwoorden (2)

Ja. Als vooropleidingseis geldt minimaal havo-niveau met Engels, wis- en natuurkunde. Maar ook met een mbo-diploma, mits in een technische richting, is het mogelijk toegelaten te worden. Neem hiervoor contact op met de vliegschool van je voorkeur, zodat zij jouw specifieke situatie kunnen beoordelen.

Voor alle opleidingen tot piloot geldt: voordat je kunt beginnen, moet je een strenge toelatingsprocedure doorlopen. Deze uitgebreide intake is er niet alleen vanwege de eisen van het vak, maar ook omdat je goed moet weten waar je aan begint. De opleiding is namelijk behoorlijk prijzig.
Amadea
8 jaar geleden
Bij sommige vliegscholen kan dat maar het wordt afgeraden. Veel luchtvaartmaatschappijen stellen hogere eisen.

"Vrijwel alle vliegscholen in Nederland eisen als vooropleiding havo met wiskunde, Engels en natuurkunde als eindexamenvakken. Die eis stellen ze niet voor niets. Je hebt die vakken namelijk nodig om de opleiding met goed gevolg te kunnen voltooien.

Er zijn vliegscholen die de lat minder hoog leggen en ook mbo’ers toelaten, maar dat doen ze alleen om meer leerlingen te kunnen binnenhalen. Niet doen dus, ook met het oog op de banenmarkt.

Luchtvaartmaatschappijen stellen namelijk eveneens bepaalde eisen. Zo moet je voor veel Duitse luchtvaartmaatschappijen minimaal een vwo- of hbo-bachelor diploma hebben (Abitur). Dus heb je mavo of mavo plus mbo en wil je per se verkeersvlieger worden, dan zul je eerst een havo-, vwo- of hbo-bachelor diploma moeten halen."

Toegevoegd na 2 minuten:
De bron heeft ook informatie over de kosten van de opleiding en de werkgelegenheid.
Computoon