Mag een docent aan de haren trekken van een leerling?

Enkele weken terug had mijn dochter een schoolfeest. Om twaalf uur moesten alle leerlingen van de onderbouw naar huis. Mijn zusje is een eerste klas leerling en wilde dus naar huis gaan op dat moment. Haar jas lag nog in de zaal dus ze moest nog terug om die te halen. Terwijl ze richting haar jas liep werd er plotseling flink aan haar haren getrokken. Ze keerde zich om en zag haar directrice aan haar haren trekken. Haar klasgenootje stond er naast en zag het ook. De directrice waarschuwde de leerlingen en beval ze om direct naar huis te gaan.

Mijn vraag is: wat kunnen wij hier aan doen?

Het incident is al besproken met haar mentor. De mentor heeft de situatie ook besproken met de directrice, maar zij ontkent haar daad. Ze beweert zelfs dat ze mijn dochter de hele avond niet heeft gezien op het feest! Het is te merken dat ze de situatie in stilte willen afhandelen, maar ik wil graag hier wat aan doen!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

De vraag is: wat wil je dat er met haar gebeurt? Aan de haren trekken is gewoon mishandeling, maar ik ben geen advocaat, dus ik kan je niet vertellen of juridische maatregelen het waard zijn. Als je dit overweegt, raadpleeg dan eerst een advocaat. Je kunt er natuurlijk ook mee dreigen totdat ze ontslag neemt, maar zou ook dat eerst met een advocaat bespreken. Je kunt ermee naar de raad van bestuur gaan, en vragen of ze hier iets aan willen doen. Gewoon heel netjes doen en aardig zijn tegen die mensen, en wie weet, misschien begrijpen ze je volledig, geloven ze je en komen er consequenties. Misschien geven ze er geen flikker om. Je kunt dan dreigen met juridische actie richting de school ipv de leraar (weer, lijkt me niet verstandig, maar als je dit doet, advocaat), maar je kunt ze ook vertellen, "Als jullie mijn verhaal niet willen horen, met een getuige nota bene, misschien luistert de lokale media dan wel." Als die gasten slim zijn, zal dit wel helpen, niemand zit te wachten op dit soort negatieve publiciteit. Mijn advies zou zijn weg te blijven van de juridische shit, maar als je dat overweegt, praat met een advocaat. En ik zou eerst naar het bestuur gaan, je verhaal vertellen (en hartstikke aardig zijn), en als ze dan zeggen niks te willen doen waar jij tevreden mee bent, kun je dreigen naar de lokale media te stappen. Als ze daar niet voor zwichten, gewoon laten zien dat het geen loze dreiging was. Na een headline van 'directrice mishandeld brugklasser' moet er toch wel iets gebeuren. Al moet de dreiging van zo'n headline al voldoende zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn van allerlei mogelijkheden. De vraag is alleen of je het moet willen.

Van juridische actie zijn ze meestal niet zo onder de indruk, daar dreigen veel ouders mee en dat wordt zelden uitgevoerd.

Probeer er inderdaad met de school uit te komen, dat is voor iedereen het beste.

Wat anderen proberen is zoveel mogelijk negatieve publiciteit veroorzaken voor de school op social media e.d. Dat is voor de school erg onprettig, maar of het daar nu beter van wordt, dat denk ik niet.