Wat houdt de spaanse leerplicht in?

Wij willen voor 1 schooljaar met onze twee kinderen van dan 12 en 13 in Spanje wonen. We schrijven ons uit uit NL en onze kinderen vallen dan onder de spaanse leerplicht. Als we onze kinderen niet naar een spaanse of international school laten gaan wil ik hen graag zelf lesgeven en misschien een aantal pakketten van de wereldschool afnemen. Voldoen wij dan aan de spaanse leerplicht? (toevallig heb ik zelf ook nog een PA-diploma in de kast liggen)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.2K

Antwoorden (1)

In http://www.emigrerennaarspanje.com/wetenswaardigheden/onderwijs vind ik het volgende :
" Het is mogelijk om uw kinderen Nederlandstalig onderwijs te laten volgen in Spanje. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van de Stichting NOB en op de de website van de Nederlandse Ambassade in Madrid over Nederlands onderwijs " .
Dus het is mogelijk je kinderen nederlands onderwijs te laten volgen en zo binnen de wetten van de spaanse leerplicht te blijven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Educación Secundaria Obligatoria (ESO) van 12 tot 16 jaar. ESO valt binnen de leerplicht en is gratis en bestaat uit twee maal twee jaar. De eerste twee jaar worden er gemeenschappelijke vakken gegeven, in de tweede cyclus kunnen de leerlingen keuzevakken volgen. Als leerlingen de opleiding met goed gevolg beëindigen, krijgen ze de titel Graduado en Educación Secundaria.

Toegevoegd na 40 minuten:
http://www.wereldschool.nl/leerplicht/
Wie met leerplichtige kinderen (tijdelijk) naar het buitenland vertrekt, kan te maken krijgen met de Leerplichtwet. Het maakt daarbij verschil of u zich wel of niet uitschrijft uit Nederland. Leerplicht geldt voor kinderen vanaf de eerste dag van de maand nadat een kind 5 jaar wordt tot het behalen van een startkwalificatie tussen 16 en 18 jaar. Als startkwalificatie wordt gezien een havo of vwo diploma of een mbo-diploma vanaf niveau 2. Deze wet geldt voor alle ingezetenen van Nederland.

Als u zich met uw kind(eren) voor de duur van uw buitenlandverblijf uitschrijft uit Nederland, is de Leerplichtwet niet langer van kracht. U krijgt dan te maken met de wetgeving van het land waar u zich inschrijft. Op het gebied van de leerplicht kan die afwijken van de Nederlandse wetgeving. In vrijwel alle landen wordt een vorm van thuisonderwijs geaccepteerd, zeker voor expats. Als men er al naar vraagt, volstaat in de regel een bewijs van inschrijving bij de Wereldschool.

Als u zich niet uitschrijft en dus op papier in Nederland blijft wonen, moet u ruim voor vertrek contact opnemen met de leerplichtambtenaar van uw gemeente. U moet kunnen aantonen dat uw kind tijdens de afwezigheid onderwijs krijgt dat voldoet aan de wettelijke eisen.