Nee hoor, je kunt een opleiding volgen zonder de studie af te maken. En mensen met een MBO of HBO diploma zou ik niet bepaald laagopgeleid willen noemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
MBO komt in VIER gradaties! Dus zomaar zeggen dat je met een MBO diploma niet laag bent opgeleid klopt echt niet. Met de laagste gradatie heb je niet eens een startkwalificatie. Hiervoor krijg je een min want als je de studie niet hebt afgemaakt weet je nog steeds niet of je het niveau wel of niet hebt.

Andere antwoorden (2)

Geen academische titel hebben wil zeker niet automatisch zeggen dat men dus laag opgeleid is. Men kan ook nog Middelbaar opgeleid zijn.

a. Hoogopgeleid wil zeggen: een opleiding op het niveau van hbo of universiteit.
b. Middelbaar opgeleid wil zeggen: een opleiding op het niveau van havo-, vwo- of mbo. Studie wordt niet afgerond met een academische titel.

c. Laagopgeleid: opleiding op het niveau van basisonderwijs, lbo of mavo (het huidige vmbo-niveau) - dus geen academische titel.
Alleen lagere school als hoogst voltooide opleiding zou men dus zeer laag opgeleid kunnen noemen.
Zie bijgaande site van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Laagopgeleid wordt hier gedefinieerd.

http://www.nationaalkompas.nl/bevolking/sociaaleconomische-status/wat-is-sociaaleconomische-status/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met laagopgeleid zou ik toch zeker ook de onderste twee categorieën van een MBO aanduiden en ook het VMBO in zijn geheel. Ik vind niet dat je VMBO gelijk kunt zetten aan havo en vwo en dat in zijn geheel kunt aanduiden met middelbaar opgeleid. De overheid zet al een strenge lijn door havo en vwo als een startkwalificatie te zien. Ik denk dus dat je minimaal alles zonder startkwalificatie moet aanduiden als LAAG opgeleid. MBO2 is een soort grensgeval, eigenlijk vind ik dat dus ook laag opgeleid ook al heb je daar een sk mee verkregen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Pelle, staat er ergens dat VMBO op één lijn staat met havo en vwo? Ik heb het driemaal doorgelezen, maar zie het nergens staan.
Aangezien niet iedereen de term starkwalificatie kan duiden is het duidelijker om gewoon de opleidingen te noemen, zoals de overheid het doet. MBO1 kent verschillende entreeopleidingen, met het diploma MBO1 kan men uitstromen naar de arbeidsmarkt of doorstromen naar MBO2.
Het gaat er niet om wat iemand vindt (al kan dat ook redelijk zijn), maar hoe het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu het benoemt.
Nee. Er zit ook nog eens een verschil tussen opleidings niveau en voltooide opleidingen. Laag opgeleid wil meestal zeggen dat iemand geen diploma heeft. Ook niet van vmbo. Schoolverlaters zonder opleiding. Dan heb je middelbaar opgeleid (MBO, diverse vakscholen) hoger/hoog opgeleid (HBO, universiteit).
Als je werk doet op HBO niveau zonder bijbehorende opleiding mag je je ook hoger opgeleid noemen. Veelal ben je dan geschoold via bedrijfsopleidingen waarvoor nooit diploma's zijn verstrekt. Vooral mensen van mijn leeftijd hebben vaak geen diploma voor bv automatisering terwijl ze wel dat werk doen. In mijn jeugd, nu ruim 40 jaar geleden, bestond er nog geen opleiding voor. Zeg maar zoals de gebroeders Wright mochten vliegen zonder vliegbrevet in 1903.