in welk jaar doet tl examen?

Het 3e of 4e jaar

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K
ronron1212
8 jaar geleden
De opleiding duurt toch vier jaar dus in het vierde jaar eindexamen
Utrecht
8 jaar geleden
Tja, als je al in het derde jaar examen doet, waarom dan nog het vierde jaar naar school gaan?
Doorgaans is het examen aan het eind van de opleiding. Dus in het 4e jaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3e en 4e zijn beide examenjaren, al je cijfers van het 3de jaar tellen mee op je rapport van je 4de maar tl doet in de 4e examen!
fisbel
8 jaar geleden
@Nacata:
Informatie in de eerste zin is juist.
De informatie in de tweede zin is niet juist.
Het schoolexamen kan al in het derde leerjaar beginnen. Ook voor de TL.
Computoon
8 jaar geleden
Met de aanduiding examen ("wanneer doe je examen?") wordt in het 'gewone' spraakgebruik het centrale, landelijke eindexamen bedoeld. Dat is in het VMBO-altijd in het vierde leerjaar, bij HAVO in het vijfde en bij VWO in het zesde. Ook als delen van het schoolexamen in het voorafgaande leerjaar worden afgelegd, verandert dat niets aan het leerjaar waarin het centrale examen voor alle of een deel van de vakken plaatsvindt.
fisbel
8 jaar geleden
@Computoon:
examen bestaat toch echt uit een schoolexamen en een landelijk examen. Uw antwoord is derhalve onvolledig.

Antwoorden (2)

Het vierde (= laatste) jaar.
Computoon
8 jaar geleden
Al in het derde leerjaar van het vmbo kunnen op een groot aantal VMBO-scholen de leerlingen toetsen en praktische opdrachten maken, die meetellen voor het schoolexamen. Welk gedeelte van de stof wanneer en hoe getoetst wordt en de weging van die toetsen wordt van tevoren vastgelegd in het programma van toetsing en afsluiting, PTA. Dit geldt voor alle vormen van VMBO, dus ook voor de Theoretische Leerweg.

Het Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA) is een overzicht van alle vakken met de lesstofomschrijving, toetsen, hoe er getoetst wordt en de herkansingsmogelijkheid.
In het PTA staat welke onderdelen meetellen voor de vaststelling van het schoolexamencijfer. Daarnaast is er het Centraal Examen (CE) of Centraal Schriftelijk Examen. (CSE) Dit examen is altijd aan het eind van het vierde leerjaar.

Het eindexamen bij het VMBO kent voor alle leerrichtingen het schoolexamen en het Centraal Examen. In het eindexamenbesluit VO wordt in artikel 32 vermeldt:
Het bevoegd gezag bepaalt het tijdstip waarop het SCHOOLexamen aanvangt.
M.a.w.: Wanneer de toetsen die meetellen voor het eindexamen beginnen is afhankelijk van de beslissing die het bevoegd gezag van de desbetreffende school neemt. De aanvang (van het schoolexamen) kan beginnen in het derde leerjaar, maar dat hoeft niet. Er zijn genoeg VMBO-scholen die ervoor kiezen alle meetellende toetsen voor het eindexamen volledig in het vierde leerjaar af te nemen.

Het eindexamen kan dus al van start gaan start al in het derde leerjaar. Specifiek geldt dit alleen voor het gedeelte schoolexamen. In elk geval wordt afgesloten in het 4e leerjaar. Het schoolexamencijfer wordt samengesteld uit cijfers van opdrachten en toetsen die de leerlingen in leerjaar 3 en leerjaar 4 op school hebben behaald. Vervolgens wordt de opleiding afgesloten met een centraal examen. Meestal is de weging tussen beide examens (SE en CE) 50- 50.

fisbel