Kan ik nog van mbo naar havo ?

Hallo,
Ik zit hier een lange tijd mee en ik dacht laat ik eens aan andere wat advies vragen. Ik heb ongeveer anderhalfjaar geleden mijn vmbo-t diploma behaald, ik ben na de vmbo door gaan studeren met mbo. Nou heb ik mijn eerste jaar van mij mbo gehad en ik had er toen al een beetje wat twijfels over, en nu na anderhalfjaar ben ik eigenlijk een beetje tot conclusie gekomen dat ik toch liever havo zou willen doen. Alleen mijn vraag was dus, is dit nog mogelijk voor mij, en is dit een slimme keuze ?
Ik zou enige advies erg waarderen.

Alvast bedankt ! :D

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
11.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is zo niet te zeggen, je vakkenpakket dat je hebt gekozen op het VMBO moet aansluiten op de HAVO, maar mogelijk moet je ook een test doen om aangenomen te worden op de HAVO (als je direct na het VMBO was doorgestroomd had dat niet gehoeven). Ga eens informeren op de school waar je naar toe wil.

Het beste antwoord

Ligt eraan. MBO is een vakopleiding en havo een algemene opleiding. Wil je doorstuderen op het HBO in hetzelfde vakgebied dan is het slimmer om je MBO opleiding af te maken. Wil je doorstuderen in een ander vakgebied dan zou je de havo kunnen overwegen. Bedenk wel; havo duurt twee jaar en je mbo opleiding kan je afronden in anderhalf jaar. Daarnaast geeft een MBO niv. 4 diploma toegang tot vrijwel elke HBO opleiding, zelfs als dit in een ander vakgebied is.

Het grote voordeel van de mbo-route is dat je al heel wat kennis hebt in je vakgebied, daarnaast heb je werkervaring opgedaan op je stages. Dit is erg handig tijdens je hbo studie omdat je dan al een basis hebt die je kan uitbreiden.

Voordeel van een havo opleiding is dat het erg algemeen is, je kan alle kanten op. Nadeel in jou situatie is echter wel dat je dan anderhalf jaar voor niks op het MBO hebt gezeten.

De havo en het MBO zijn dus beide opleidingen die je voorbereiden op het HBO (en op het mbo ook op werken). De belangrijkste vragen die je aan jezelf moet stellen zijn:

1. Wil ik verder in het vakgebied van mijn huidige MBO opleiding?
2. Heb ik het naar mijn zin op de opleiding, en kan ik (en heb ik de motivatie om) mijn huidige MBO opleiding afronden?

Als je 'Ja' antwoord op de eerste vraag zou ik zeker verdergaan met je huidige MBO opleiding.

Antwoord je 'Nee' op de eerste vraag en 'Ja' op de tweede vraag dan zou ik ook verdergaan met je MBO opleiding, je hebt nog maar anderhalf jaar te gaan op het MBO. (Havo duurt twee jaar)

Pas als je 'Nee' antwoord op beide vragen zou ik overwegen om naar de havo gaan. Bedenk dan alsnog dat je anderhalf jaar geleden de vmbo hebt afgerond, je zal je huidige kennis moeten opfrissen (en daarnaast natuurlijk leren tot havo niveau).

Mijn mening: Als ik in jou situatie zou zitten zou ik alleen naar de havo gaan als het echt niet anders kan, bijvoorbeeld: je gaat het niet redden op je huidige MBO opleiding. Je zou er ook nog voor kunnen kiezen om een andere MBO opleiding te gaan doen als HBO te hoog gegrepen is.

Toegevoegd na 8 minuten:
Aanvulling: Mocht je het niet naar je zin hebben op je huidige MBO school, zou je er nog voor kunnen kiezen om naar een andere school te gaan. De Keuzegids Mbo geeft een goed beeld van de beste scholen per studie. http://www.keuzegids.org/mbo
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo johan0,
Bedankt voor je reactie en mening. Ik zal mijn situatie wat verder vertellen zodat je er een beeter beeld bij krijgt. Ik wilde na het vmbo eigenljjk twee dingen, de ene was bouwkunde en de andere was doorstuderen met have en later inschrijven bij een piloot opleiding(je moet minimaal een havo diploma hebben voor de piloot opleiding voor zover ik het weet) alleen ik heb nu dus gekozen voor het mbo maar nu ik steeds verder kom en steeds op stages zit begin ik mij af te vragen, is dit wel echt wat ik wil. Ik begon er mijn twijfels voor te krijgen. En het is ook zo dat ik mij niet zo heel erg naar mijn zin heb hier op het mbo, ik heb het gevoel dat het niveau echt veel te laag is, het voelt een beetje alsof ik hier niet hoor.
ik zou het fijn vinden als ik weer je mening kan krijgen.
Alvast bedankt