Wat is het verschil tussen HBO verpleegkunde en MBO verpleegkunde?

Toegevoegd na 9 minuten:
Wat mag een HBO-v wat een MBO-v niet mag? En hoeveel verdiend een HBO-v meer?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K
ronron1212
8 jaar geleden
veel hogere opleiding dus meer kennis en vaardigheden.

Antwoorden (1)

In het dagelijks verpleegkundig werk zit eigenlijk geen verschil, en in ziekenhuizen en thuiszorginstellingen e.d. word je ook hetzelfde ingeschaald. Er is dus geen verschil in salaris.

Het maakt wél uit wanneer je een leidinggevende functie ambieert (dan 'moet' je HBO hebben) of wanneer je een vervolgopleiding wilt doen voor bijvoorbeeld verpleegkundig specialist, ambulanceverpleegkundige, nurse practitioner, etc. Die opleidingen hanteren vaak (maar niet altijd, voor bijv. ambulanceverpleegkundige weet ik dat het verschilt per regio) een HBO-V opleiding plus nog aanvullende werkervaring als ingangseis. Bij dergelijke meer zelfstandige verpleegkundige functies hoort dan ook weer een hoger salaris.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb je een bron die zegt dat je hetzelfde verdiend want dat lijkt mij nogal vreemd en volgens mij zijn er echt wel dingen die je met HBO wel mag doen en met MBO niet? In elk beroep heb je verschil tussen HBO en MBO qua taken en inkomen en als dat niet zo is is die HBO'er aangenomen voor een MBO baan.