Mag een school (middelbare) een leerling (in de 2e basisklas) kaderadvies geven, en het dan de laatste dag nog afwijzen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Ik neem aan dat de school deze beslissing beargumenteerd heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
niet dat ik weet,,,
(het gebeurde bij een vriendin van me)
Erna55
8 jaar geleden
Dan kun je aan je vriendin vragen of er echt geen uitleg is gegeven.
Mogelijk vindt je vriendin de uitleg niet voldoende, of staan er zaken in die ze je liever niet vertelt.

Antwoorden (2)

Ja, dat mag. Een advies is een advies.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus ze mogen je de laatste dag nog afwijzen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja want dat heeft te maken met de vergaderingen die in de laatste week zijn. Als een leerkracht het er niet mee eens is kan die het tegenhouden.
Een advies is niet bindend. En we weten natuurlijk niet onder welke omstandigheden of voorwaarden dat advies is gegeven. Je kunt in theorie een advies krijgen voor opleiding / niveau X , MITS de cijfers een bepaalde lijn blijven of gaan volgen (meestal opwaarts ;-)) , maar als dan met het laatste rapport blijkt dat er juist sprake is van een daling, zit die overgang er niet meer in. En dat had degene die het advies heeft gekregen dan ook op zijn klompjes kunnen aanvoelen.

Soms is dat schrijnend. De zoon van een vriendin heeft het afgelopen jaar nogal wat trammelant gehad op school, en dreigde te blijven zitten. Het tweede halfjaar heeft hij zich helemaal uit de naad gewerkt en al zijn cijfers signifikant verbeterd, maar net niet genoeg om toch over te gaan. Heel zuur.

De laatste dag is wel een beetje kort dag, vind ik persoonlijk, maar nogmaals, wij kennen het hele verhaal en de omstandigheden niet. Als het goed is heeft hij/zij/jij er een verklaring bijgekregen hoe en waarom het nu anders uitpakt, en anders heb je zeker recht op die uitleg.

Maar nee, helaas, noch op school nog elders in het leven kun je aan een ooit gegeven advies later nog enige rechten ontlenen. (Dat is anders dan een mondelinge afspraak, die is wel degelijk rechtsgeldig, maar een advies is slechts dat : een advies. )
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank u wel, voor uw reactie. Ik ga met m'n vrienden (waarbij dit het geval is) er over praten met een leraar. (ik weet dat het niet gaat lukken om haar een niveau omhoog te halen maar toch gaan we even praten)