Hoe moet je bronverwijzing eruit zien als je zelf een figuur of schema hebt gemaakt?

Ik heb dus zelf een mooi schemaatje gemaakt om wat te verduidelijken, maar hoe moet de bronverwijzing er dan uitzien?
Ik dacht altijd dat het iets met je initialen was, of met auteur tussen haakjes of iets dergelijks... Misschien weet iemand hoe dit precies zit!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
19.1K

Antwoorden (2)

Een zelfgemaakt schema is doorgaans geen bronverwijzing. Tenzij het schema voorkomt in een eerder publicatie van je of wellicht algemene kennis is.

Maar je kunt natuurlijk wel je schema invoegen en daarnaar verwijzen. Dan geef je je schema een titel en/of nummer (bijvoorbeeld: "afbeelding 1" of "figuur 1") en verwijs je daarnaar in de tekst. Wanneer er verder geen andere verwijzing in tekst of voetnoten staat die de herkomst van de figuur aangeeft, zal de lezer er vanuit gaan dat de figuur van dezelfde auteur is als de rest van de tekst - in dit geval ben jij dat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In een eigen gemaakt artikel met een eigengemaakt schema plaats je geen bronvermelding.
Een bronvermelding plaats je alleen als je verwijst naar een ander boek of artikel (dat eventueel wel weer door jezelf geschreven kan zijn).

Als je in een andere publicatie wil verwijzen naar jouw schema doe je dat als volgt:
Achternaam, initialen., titel schuingedrukt, eventuele ondertitel recht gedrukt. Tussen haakjes de uitgever, jaar van uitgave en de plaats van uitgave.

Voorbeeld, je wilt verwijzen naar een bron vanaf bladzijde 32 uit het boek met de titel 'De paden op, de lanen in' en als ondertitel 'een bosverhaal'. Door Pietje Puk, uitgegeven door uitgeverij Japie in Hendrik Ido Ambacht in 2003 gaat het als volgt:

Puk, P., De paden op, de lanen in. Een bosverhaal. (Japie, 2003: Hendrik Ido Ambacht).
(de titel dus schuin)

Als je het als voetnoot gebruikt hoef je alleen maar de achternaam en hetpaginanummer te vermelden: Puk, 32.

Als je een schema opneemt in je verhaal en daar wil je een bronvermelding naar doen kan je onder het schema zetten 'tabel x', 'schema x' (x is het hoeveelste nummer het is in je publicatie. Dus als je 1 schema hebt is het schema 1. Als je er al 3 eerder hebt genoemd is dit schema 4).

Bij de benaming van je schema zet je dan een voetnoot (Word --> Verwijzingen --> Voetnoot invoegen) en dan vul je in waar het schema vandaan komt (achternaam, bladzijdenummer) en op de laatste pagina van je publicatie doe je dan je volledige bronvermelding (dus naam, titel, uitgever etc.).