Waarom verschillen de propedeuse punten per HBO?

Op sommige Hoge scholen moet je 60 punten halen voor je P en bij anderen maar 51

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ik denk dat je het verkeerd hebt begrepen. Om je propedeuse (dus het eerste jaar) te halen heb je 60 studiepunten nodig, altijd. Om door te gaan naar het tweede jaar moet je een bepaald minimum aantal hebben. Soms is dat 30, soms is dat 51 en soms zelfs 60.

Toegevoegd na 4 minuten:
'De studiebelasting wordt sinds de invoering van de bachelor-masterstructuur uitgedrukt in het internationale European Credit Transfer System (ECTS), waardoor de waardetoekenning van internationaal verworven vakken vergelijkbaar wordt. In Nederland is de BaMa-structuur in het hoger onderwijs ingevoerd in het academisch jaar 2002-2003 en in Vlaanderen in 2004-2005.

Een studiejaar (1680 studie-uren) komt overeen met 60 ECTS-credits. Eén credit staat dus voor 28 studie-uren. Een (universitaire) bacheloropleiding bestaat uit 3 studiejaren, dus 180 credits volgens het ECTS-systeem. Een credit staat tegenwoordig ook bekend onder de oude benaming studiepunt.'