slaag ik voor mijn examen als ik een 3 of lager haal en voor de rest allemaal voldoendes?

Ik zit op VMBO Kader. Ik denk bij alles wel een voldoende te halen behalve voor Biologie. Dus vandaar mijn vraag. Het is mij niet helemaal duidelijk

8 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat zou je eens moeten informeren bij je leerkrachten wat de regels op jou school daaromtrent zijn.. Bij ons kon het soms zijn dat wanneer je voor alle vakken binnen een groep gemiddeld wel een voldoende haalt maar je op 1 vak er niet door bent, men je punten van dat gemiddelde omlaag haalt om er toch een onvoldoende van te kunnen maken. Men deed dit wel alleen indien men van mening was dat dit nodig was. M.a.w. het totaalplaatje speelt dan mee in die beslissing. Heb je voor biologie steeds je best gedaan, altijd naar de les gekomen e.d. dan is de kans groter dat men die inzet zal waarderen en er geen onvoldoende van zal maken. Ben je er echter al van in het begin van uit gegaan dat biologie je ding niet is en heb je er daarom nooit je best voor gedaan dan zullen de leerkrachten dat veel minder kunnen waarderen en er bij het delibereren misschien wel een onvoldoende van maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daki, daar kan een school niets mee, het gaat om het Centraal schriftelijk, een school kijkt dan niet naar jou en of je je best hebt gedaan.

Antwoorden (1)

Ja, dat kan, als het gemiddelde van al je centraal examens maar wel een 5,5 is. Het hangt er dus vanaf in hoeveel vakken je examen doet en hoe goed je die examens maakt. Als je in zeven vakken examen doet en zes 6'en haalt en één 3, dan kom je uit op een gemiddelde van 5,6 en ben je dus geslaagd. Zelfs als je maar zes vakken volgt en vijf 6'en haalt en één 3, kom je uit op (precies!) 5,5 en ben je geslaagd. Let wel, als je in dat scenario voor een vak een 5,9 haalt, bent je gezakt!

Naast het gemiddelde van een 5,5 voor je CE moet je er ook voor zorgen dat je eindcijfer (het gemiddelde van je schoolexamen plus het CE) voor in jouw geval biologie minimaal een 4 is. Is dat het geval, dan moet je ook nog zorgen dat je die 4 compenseert met een eindcijfer van een 7 voor een ander vak. Sta je nu al een 3 voor je schoolexamen, dan ga je het dus niet redden met een 3 voor je CE en zul je hoger moeten gaan scoren.

Allemaal erg ingewikkeld, maar het is dus zeker mogelijk.
Succes nog met de laatste loodjes!