Wanneer mag je op school een vak vervallen als je nog niet in de bovenbouw zit?

Ik heb dislexy en heb veel moeite met het vak Frans. Ik leer er wel voor maar het lukt me niet. Ik sta nu nog een 6 en volgend jaar moet ik ook nog frans. Zou het mogelijk zijn om Frans te laten vervallen volgend jaar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
12.9K

Het beste antwoord

Je zegt niet of je havo/vwo doet maar omdat je het over laten vallen hebt zal het wel over havo gaan. Op het VWO moet je examen doen in twee buitenlandse talen maar daar is wel een mogelijkheid voor om dat te omzeilen.

Als het om havo gaat: goed dat je nog steeds een zes staat, als je alle andere vakken volgend jaar op een 6 en hoger hebt mag je zelfs een vier staan dus dat komt vast wel goed. Oefen wel extra in het mondelinge deel zodat je daar een hoger cijfer kan halen en zet vanaf nu bijv alle le-woorden op een blauw blaadje (mannelijk) en la-woorden die je moet leren op een roze blaadje (vrouwelijk). Jij zal dat sneller zo in je hoofd hebben en dat scheelt weer punten.

Ga ook in overleg met je dyslexiecoach op school over wat er mogelijk is aan begeleiding.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit is helaas niet mogelijk, alleen als je een profiel gaat kiezen in de bovenbouw kun je vakken laten vallen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet kijken wat er in je dyslexie verklaring staat. zo staat er in die van mij dat ik op VMBO niveau vrijstelling kan krijgen op Frans en Duits.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de2e klas mag je vakken laten vallen
Ik zit nu in de 3e klas. Vorig jaar heb ik Ak en ges laten vallen.
Frans mag ik ook, ik zit wel op mavo/vmbo.