Hoeveel uren mag ik geoorloofd afwezig zijn op het MBO?

Ik heb al een tijd wat privé problemen en onder andere door bezoeken aan de psycholoog, inclusief reistijd, ben ik per week zo'n 3-5 lesuren (1 lesuur = 1,5 uur) afwezig. Ik ben meerderjarig en ik heb het telkens aangegeven bij mijn absentie registratie en er staat dat dit als verlof en dus geoorloofd geldt, maar ik dacht ik vraag het nog even na, aangezien mijn mentor ook niet helemaal lijkt te weten waar hij het over heeft.
Kan ik hiermee in de problemen komen en zo ja, hoeveel uren mag je geoorloofd afwezig zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
17.6K
Reddie
9 jaar geleden
Ongeacht wat ze er op school van vinden, vind ik dat je persoonlijke ontwikkeling het allerbelangrijkst is voor (de rest van) je leven.
Het lijkt me dat je eventueel lessen kan inhalen of een jaar doubleren.
Je leven kun je niet over doen.

Antwoorden (2)

Geoorloofd afwezig zijn zegt eigenlijk al genoeg: het is geoorloofd, en dus toegestaan, want je hebt een reden. Er zit daarom geen maximum aan het aantal uren dat je geoorloofd afwezig mag zijn.
Dat betekent niet dat het geen consequenties kan hebben. Als je te veel lessen hebt gemist, kan het zijn dat je een jaar moet overdoen, omdat je niet genoeg van de lesstof hebt meegekregen. Het kan bijvoorbeeld ook zijn dat je bepaalde vakken gehaald moet hebben om stage te mogen doen.
Om te voorkomen dat je voor verrassingen komt te staan, is het wel erg belangrijk dat je jouw mentor op de hoogte houdt van je problemen. Je hoeft hem/haar natuurlijk niet al je privéproblemen te vertellen, maar het is wel belangrijk dat diegene weet dat er problemen zijn, zodat je samen met hem/haar kunt kijken wat de beste manier is om school hiermee te combineren.
En bedenk: het is echt niet erg een jaar langer over je opleiding te doen. Jij bent belangrijker dan je opleiding.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik snap je probleem, echt! Geoorloofd is toegestaan. Je hebt in principe geen maximale aantal uren. Als je het maar aan ze door geeft. Probeer zo veel mogelijk lessen mee te doen (ALS het mogelijk is). Te veel uren lijdt tot volgens mij het jaar over doen, of een niveau lager (heb ik begrepen van mijn broer).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En wat houd "te veel uren" ongeveer in? Enig idee?