Hoe kan ik met een HAVO-diploma toch geneeskunde gaan studeren?

Ik heb in 2013-2014 mijn HAVO-Diploma gehaald, vervolgens begonnen aan de studie MIC (Media, Informatie en Communicatie) maar na een half jaar gestopt omdat het tegen viel. Nu zit ik te denken aan Radioloog als beroep en daar heb ik een studie Geneeskunde voor nodig (WO). Wat zijn mijn opties? Ik ben geslaagd met een een E&M profiel maar heb daar nu achteraf dus spijt van.

Alvast bedankt,

Julian

18.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alsnog met het juiste pakket instromen op VWO of, als je 21 jaar of ouder bent, een colloquium doctum-procedure doorlopen.
In deze procedure wordt getoetst of je algemene kennis én de specifieke kennis in biologie, natuurkunde, scheikunde, wiskunde, Nederlandse taal en Engelse taal voldoende gelijkwaardig is aan het vwo-niveau.
Het verzoek om een colloquium doctum-procedure dien je doorgaans een jaar of langer voordat je aan de studie wilt beginnen aan te vragen bij de universiteit. Mocht je deze (vrij zware) procedure met succes hebben doorlopen, dan kan je deelnemen aan de decentrale selectie voor de opleiding Geneeskunde.

Het beste antwoord

Voor geneeskunde moet je een VWO-diploma of vergelijkbaar niveau hebben, én voldoen aan de vakkeneis. Je moet wiskunde A of B, natuurkunde, scheikunde en biologie op VWO-niveau hebben behaald. Je zou via het volwassenenonderwijs, afstandsonderwijs of op eigen gelegenheid staatexamen VWO kunnen doen met het juiste vakkenpakket (profiel). Of je gaat terug naar een gewone middelbare school en probeert daar in te stromen in VWO-5. Dit is misschien lastig omdat je op de HAVO niet exact de vakken volgde die je nodig hebt, mijn ervaring is dat het verschilt per school of ze je laten starten met vakken waarvoor je formeel niet bij bent.

Wat je ook kunt doen, is bijvoorbeeld een HBO-propedeuse halen en intussen staatsexamen doen voor de vereiste vakken. Je voldoet dan ook aan de niveau- (VWO-diploma of gelijkwaardig) en de vakkeneis. Andere routes zijn ook denkbaar, maar je zult hoe dan ook die vakken moeten inhalen.

Sommige universiteiten bieden zomercursussen waarbij je de vakken kunt inhalen die je nodig hebt om in te kunnen stromen voor geneeskunde. Wanneer je 21 jaar of ouder bent, kun je eventueel ook via een colloquium doctum (toelatingsexamen) proberen binnen te komen. Ook voor dit toelatingsexamen toetst je algemene leerniveau én je kennis van de vereiste vakken. Wat dat betreft maakt het qua voorbereiding waarschijnlijk weinig uit of je VWO staatsexamens doet of een colloquium doctum.

Houd er verder rekening mee dat geneeskunde een lotingsstudie is en dat het dus niet zeker is dat je met hard werken je doel zult bereiken. Het is verstandig om een plan B te hebben.

Een andere route die soms nog geprobeerd wordt door Nederlandse studenten die niet voldoen aan de toelatingseisen voor de studie geneeskunde, is via België. In België kan iedereen die een diploma van secundair onderwijs heeft, dus ongeacht het niveau, meedoen aan een toelatingsexamen. Dat toelatingsexamen is vereist voor iedereen die in België geneeskunde wil studeren. Het percentage zakkers is echter met name onder de Nederlanders nogal groot, dus een goede voorbereiding heb je zeker nodig. Het komt regelmatig voor dat ook studenten die wél voldoen aan de ingangseisen en die in Nederland zijn uitgeloot, toch zakken voor het toelatingsexamen in België. De vraag is dus of die weg uiteindelijk niet moeilijker zal zijn, zeker als je de vereiste vakken nog niet op VWO-niveau hebt gevolgd. Als je in korte tijd heel veel kennis in je kunt opnemen, is het waarschijnlijk wel de snelste weg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
JulianJDel
9 jaar geleden
Ontzettend bedankt voor de reactie! Ik zal de verschillende mogelijkheden bespreken en hopelijk kom ik tot een oplossing!