Wat zijn de gevolgen van nu stoppen met een voltijd HBO-studie?

Hallo,

Ik ben in september begonnen met een voltijd HBO-studie en ik zit dus in het eerste jaar. De studie is niks voor mij en ik wil er dus mee stoppen en volgende jaar een andere voltijd HBO-studie doen. Ik ben dit jaar gewoon begonnen met studiefinanciering volgens de oude regeling.

Echter begrijp ik niet helemaal de gevolgen van stoppen met de studie i.v.m. de studiefinanciering. Op de site van DUO kan ik alleen vinden hoe ik mij moet uitschrijven maar niet wat de gevolgen zijn.

Dus wie helpt mij de volgende vragen te beantwoorden;

Bouw ik een schuld die ik gedurende 15 jaar moet aflossen volgens het nieuwe stelsel dat volgend jaar ingaat? Kom ik volgend jaar als ik opnieuw begin in het leenstelsel terecht terwijl ik al een studieschuld heb? Of kan ik volgend jaar een nieuwe studie beginnen nog volgens de oude regeling omdat ik daar eigenlijk mijn eerste studie mee ben begonnen?

Ik kom er zelf niet uit dus wie mij hiermee kan helpen ben ik erg dankbaar!

Met vriendelijke groet,

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Je valt onder de nieuwe regeling. Als je je oude studie zou afmaken, zou je onder de oude regeling blijven vallen tot je studie is afgerond. Nu je met een nieuwe studie wil gaan beginnen, val je onder de regeling die van toepassing is op het moment dat je begint met die studie (de nieuwe regeling dus).

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je voor 1 september 2015 begint val je nog onder de oude regeling.