Kan ik een deeltijd opleiding beginnen?

Momenteel werk ik in de zorg als huishoudelijke hulp. Ik wil eigelijk iets totaal anders gaan doen. Is het mogelijk om een waardige (bijv iets met economie) HBO opleiding te volgen met behoud van mijn huidige inkomen? Simpelweg omdat het niet makkelijk is om een andere baan te vinden en ik het geld wel nodig heb.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ik weet niet wat jij verstaat onder een 'waardige' HBO-opleiding, maar zolang je voldoet aan de ingangseisen kun je je natuurlijk inschrijven voor een opleiding van jouw keuze.

Deeltijdstudies zijn op zich ingericht op een combinatie van werken en leren, dus het moet mogelijk zijn om erbij te blijven werken. Of dat hetzelfde aantal uren is, hangt af van de opleiding en de snelheid waarmee je leert: bij veel deeltijdstudies heb je één of twee lesdagen per week, afhankelijk van de precieze opleiding kan het zijn dat je toch wat minder moet gaan werken. Als dit niet hoeft, kun je weliswaar hetzelfde inkomen hebben, maar je houdt natuurlijk wel (veel) minder over vanwege je studiekosten. Daarbij moet je er rekening mee houden dat je heel veel zelfstudie moet doen. Zeker wanneer je je studie nominaal wilt behalen, is de combinatie van werk, studie en misschien nog een gezin, behoorlijk pittig.

De combinatie van werken en leren kan extra moeilijk zijn als je een opleiding kiest waarbij het verplicht is om een relevante baan te hebben, of waarbij je een aantal uur per week moet werken in een relevante functie. Als je dan een studie kiest die niet of weinig te maken heeft met je huidige baan, kan het zijn dat je toch van werk moet veranderen om aan de eisen voor je opleiding te (blijven) voldoen. Soms in het eerste jaar al, soms pas in één van de laatste jaren. Sommige deeltijdopleidingen bieden de mogelijkheid om je huidige werkervaring in te brengen als stage-uren. Dat kan erg gunstig zijn omdat dit betekent dat je kunt blijven werken tijdens een (verplichte) stage, maar dan moet je natuurlijk wel werk hebben dat je hier voor kúnt gebruiken.

Kortom: er zijn wat haken en ogen en je moet je goed laten informeren, maar er is zeker het één en ander mogelijk. Het kost je wel een hoop, zowel geld als energie.