Beklijft kennis vergaard met een iPad minder goed dan het originele stampwerk met rijtjes uit boeken?

Op de middelbare school van mijn kinderen wordt de iPad veelvuldig als middel ingezet om kennis op te doen. Niet als doel op zich dus, wel als middel. Er zijn stromingen in de maatschapij die dat allemaal onzin vinden, en suggereren dat kennis op die manier vergaard minder lang blijft hangen dan het originele stampwerk. Bijvoorbeeld BON. Klopt het dat kennis opgedaan via digitale middelen minder lang blijft hangen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onderzoek op de lange termijn is nog niet gedaan, het bestaat immers nog niet zolang. Maar het is in ieder geval wel zo dat het niet beter is. En het is aannemelijk dat het inderdaad slechter is.
Ik las laatst een boek over digitale dementie van Manfred Spitzer, erg interessant.
bamibal
9 jaar geleden
@Wertos: hoe kun je nu zonder onderzoek beweren dat het "in ieder geval" niet beter is?
Cryofiel
9 jaar geleden
Wat is BON?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onderzoek is er wel gedaan, maar niet op langere termijn. Dat is nodig om te kijken of het echt slechter is.
Onderzoek op korte termijn (bijvoorbeeld rapport cijfers vergelijken tussen ipad scholen en normale scholen) is wel gedaan. En daar is nog geen verschil in.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is nog geen eerlijk en echt weten schappelijk onderzoek afrond . Dus dit is allemaal korte termijn en onderzoeken misschien betaald door uitgevers ? Maar het lijkt er op ja .Maar in de toekomst hebben we mogelijk minder aan het stampen maar meer aan waar haal je kennis en hoe combineer je het . Ik zelf zie het wel als een aan vulling maar niet als een totale vervanging .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel, BON is een vereniging, Beter Onderwijs Nederland, met als doel "het zo goed mogelijk tot bloei laten komen van de potenties van leerlingen en studenten door gedegen vakinhoudelijke en algemene vorming.". http://www.beteronderwijsnederland.nl/nieuws

Het beste antwoord

Ja dat klopt. Omdat je alles kan opzoeken is het, volgens de experts, niet nodig om alles te onthouden. Je leert dus om alles op te zoeken.

Mijn mening is dat de creativiteit van je hersens niet genoeg uitgedaagd wordt en de ontwikkeling te veel een kant uitstuurt, nl ik kan het opzoeken en ik hoef niet na te denken of te weten. Er vindt geen algehele ontwikkeling plaats, kijk naar de rekenvaardigheid en taalkennis op de hogere scholen. Basis gegeven stampen geeft blijvende kennis, aangevuld met creatief schrijven en tekenen, en daarbij de moderne technologie zou volgens mij ideaal zijn. Uiteraard krijg ik veel commentaar maar dat is dan maar zo!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je krijgt commentaar omdat wat jij zegt niet klopt. Het is allemaal afhankelijk van de te leren stof. Het medium (ipad of schoolbord) maat in die wezen weinig uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Het is moeilijk een beste antwoord te kiezen. Ik heb al meerdere studies hierover gelezen, maar ook daar ervaar ik dat de wereld zo snel verandert, dat de inzichten ook snel veranderen. Bedankt voor je inbreng. Ik ben het eigenlijk het meest met jou eens.

Andere antwoorden (2)

Nee dat is niet helemaal waar. De oefeningen die de kinderen doen op de iPad zijn veelal interactief, waardoor bij het leren de hersenen een link leggen met de stof en de uitgevoerde activiteit. Hierdoor blijft de stof toch vaak beter hangen.
Bijvoorbeeld:
Je bent een stuk tekst aan het lezen waarbij je telkens eenzelfde muziekstuk hoort. Als je vervolgens dit stuk tekst moet voordragen en je hoort wederom dezelfde muziek, dan leggen je hersenen een verband met de tekst en de muziek waarbij je die informatie beter kunt benaderen.

Wel is het zo dat het diverse onderzoeken hebben gesteld dat de beleving bij digitaal lezen minder is dan op papier. (zie http://tweakers.net/nieuws/97928/onderzoek-lezers-onthouden-minder-van-verhaal-bij-lezen-op-e-readers.html)
In deze onderzoeken is echter geen onderscheid gemaakt tussen kinderen en volwassenen, waarbij de resultaten in tweifel getrokken kunnen wortden als het gaat om onderwijs.
De huidige generatie basisschoolleerlingen zijn niet anders gewend dan digitaal leren. Zij weten niet beter dan dat ipad, computers en smartphones er altijd al zijn geweest en zij gaan er veel beter mee om dan oudere generaties. Het is niet vreemd dat ouderen die beleving minder hebben als zij minder goed met de elektronica om kunnen gaan, en daarom vraagtekens zetten bij het gebruik ervan bij de jeugd. Iedere nieuwe technologie heeft kritiek gekregen, waarbij deze bijna altijd ongegrond bleek te zijn. Voor het internet er was ging men om te studeren de bibliotheek in en bleef men daar veel langer zoeken en studeren. Nu is al deze informatie beter, sneller en effectiever online te vinden. Dit is geen slechte vooruitgang. De kritiek dat het daarom minder blijft hangen is evenwel ongegrond, omdat al deze informatie weldegelijk wordt opgeslagen in het lange termijngeheugen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op ipads zijn er juist veel minder links in de hersenen. Het is een 2D iets. Het heeft geen vorm, geen echt geluid, geen geur, geen smaak, alleen een 2D vorm. Op school bouwden wij bijvoorbeeld met blokjes. Die hebben een echte voel die je kan voelen (1e link). De blokjes hebben geluid als ze tegen elkaar vallen (2e link), er zit een geur aan de blokjes (3e link), kinderen stoppen allen in hun mond dus het heeft ook een smaak (4e link), en als je ermee bouwt krijg je ook nog inzicht hoe de blokjes wel blijven staan en wanneer niet (5e link: inzicht). Dat is veel beter dan educatieve 2D spelletjes met neppe geluiden. Dat laatste over het lange termijn geheugen is niet waar. Het is onderzocht en het is bewezen dat als je informatie ook op google kan zoeken dat je het dan sneller weer vergeet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Het is moeilijk een beste antwoord te kiezen. Ik heb al meerdere studies hierover gelezen, maar ook daar ervaar ik dat de wereld zo snel verandert, dat de inzichten ook snel veranderen. Bedankt voor je inbreng.
Er zijn inmiddels honderden onderzoeken gehouden naar de resultaten van beide leesmethoden (boek en tablet), inclusief vele experimenten met proefpersonen. Bijna altijd wint het ouderwetse boek.

De fysieke factoren spelen daarbij een rol. Een boek kun je vasthouden, je kunt erin bladeren. Dat vergemakkelijkt het vinden en begrijpen van een tekst. Scholieren bijvoorbeeld raken sneller ‘verdwaald’ in een computer of tablet waar je immers veel meer handelingen moet verrichten om de informatie te overzien en te ordenen. Met andere woorden, in een boek kun je verrassend genoeg makkelijker ‘uitzoomen’ dan op je tablet.

Dat men meer opsteekt van papier dan van pixels heeft verschillende oorzaken. De Utrechtse communicatiewetenschapper Daniel Janssen zweert bij papier en drukt zijn studenten op het hart alles uitgeprint mee te nemen naar college. Dat scheelt volgens hem namelijk tijd. ‘‘Wanneer ik studenten iets vraag over de tekst, weten ze op papier meteen waar ze moeten zoeken. Op de iPad raken ze verdwaald. Dat belemmert het studerend lezen’’. Er ligt veertig jaar onderzoek ten grondslag aan hoe we studieboeken maken. We weten precies wat het effect is van kleur, tussenkopjes, plaatjes en bolletjes.

Zelf ben ik het met dit alles volledig eens. Je neemt gemakkelijker dingen op uit een boek dan van een tablet.