Hoeveel aanmeldinge heeft Rechtsgeleerdheid aan de UvA?

Ik ga volgend jaar waarschijnlijk de studie Rechten doen aan de Universiteit van Amsterdam, en vroeg mij af hoeveel aanmeldingen zij elk jaar ontvangen? Las ergens dat er 603 studieplekken zijn, en vraag me nu dus af hoeveel aanmeldingen er binnenkomen, om een beetje mijn kansen te kunnen berekenen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Vorig jaar was er plaats voor 800 en waren er 500 a 600 aanmeldingen, dus toen plek zat.
Waar komt die 603 vandaan?
(ook een apart getal, een rond getal als 600 zou logischer zijn)

Voor zover ik kan vinden is er nu geen numerus fixus meer.
http://www.uva.nl/onderwijs/bachelor/bacheloropleidingen/bacheloropleidingen/bacheloropleidingen/content/folder/rechtsgeleerdheid/toelating-en-inschrijven/toelating/toelating.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die 603 heb ik van een studiekeuze website via mijn huidige school (geloof dat dat in 2013 het aantal eerstejaars was). Wat betreft die numerus fixus heb je inderdaad gelijk, hoorde laatst van een vriend dat ze vanaf volgend jaar een toetsing gingen afnemen, om alleen de meeste geschikte studenten toe te laten, dus vandaar. Zou je mij ook nog kunnen vertellen hoe je precies aan die 800 plekken bent gekomen? Kan best zijn dat ik ergens overheen gelezen heb, maar wil t graag zeker weten. :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.rechtenstudie.nl/numerus-fixus-rechtenstudies-vaak-niet-gehaald
Volgens mij gaat dit over 2013-14
Een paar jaar eerder zat het aantal 1e jaars nog over de 1000. Wat je zegt over die toetsing: daar was ik ook iets over tegengekomen toen ik naar getallen zocht.
Dat hebben ze gedaan, degene die er niet doorheen kwamen gingen toen door naar een loting, maar iedereen werd ingeloot, omdat er plek genoeg was.. Als er op de site van de uva niks over is te vinden, kan je er wel vanuit gaan dat je goed zit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.dub.uu.nl/artikel/nieuws/rechtenstudies-genoeg-plek-en-toch-loten.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Handige linkjes, erg bedankt!
De landelijke numerus fixus voor Rechten zou vorig jaar weer worden ingevoerd, maar werd uiteindelijk afgeschaft omdat het totaalaantal plaatsen bij lange na niet werd gehaald (ik meen 3800 om 5000 plaatsen). Het ziet er vooralsnog niet naar uit dat het volgend jaar anders zou zijn.

Maar houd het wel in de gaten, vooral rond januari/februari; meestal moet je je uiterlijk april/mei voor de opleiding aanmelden.