Bestaat er een studie aan buitenlandse universiteiten ( geen Belgie) die gelijk is aan het Nederlandse universitaire bestuurskunde?

Kan je in het buitenland ook aan een universiteit bestuurskunde studeren.
En hoe heet het dan?
Het is niet 'public administration' want dat is alleen openbaar bestuur.

Dank u

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Antoni
9 jaar geleden
Volgens http://en.wikipedia.org/wiki/Public_administration is "public administration" "the implementation of government policy and also an academic discipline that studies this implementation and prepares civil servants for working in the public service.". "Public administration" is dus zowel het openbaar bestuur als de studie naar het openbaar bestuur, of beter vertaald: de toepassing van overheidsbeleid en ook de academische studie naar de toepassing van overheidsbeleid. Voorzover ik weet, wordt de term "public administration" in het buitenland dus gewoon gebruikt als men bestuurskunde bedoelt. Ik begrijp dus niet waarom je "public administration" niet de juiste buitenlandse term vindt voor bestuurskunde. Kan je jouw idee hierover toelichten?
Antoni
9 jaar geleden
Misschien heb je overigens hier wat aan, als je (nog) zoekt naar andere termen: "Public policy schools teach students policy analysis, policy studies, public policy, political economy, urban planning, (...), public affairs, and public management.". Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Public_policy_school
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de reacties. Nou public administration gaat als ik het wel heb alleen over het openbaar bestuur. Dat terwijl bestuurskunde ook over het bestuur van private organisaties kan gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Majuba, dat gebeurt amper, zie mijn toelichting. Bestuurskunde is gericht op organisatie op een manier worden geleid die vergelijk is met de overheid en niet de private sector. Soms kan het een privaatrechtelijk jasje hebben, maar het heeft dan vaak meer weg van een ambtenaarachtige instelling dan een commercieel bedrijf. Wil je echt private organisaties bestuderen, dan kan je beter voor bedrijfskunde kiezen. Zie ook hoe bijv. wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestuurskunde), bestuurskunde verschilt echt van bedrijfskunde!

Het beste antwoord

Bestuurskunde is echt public administration hoor in het buitenland. De studie bestuurskunde ziet amper op de private sector, voornamelijk op overheid en semi-overheid, ondanks wat de foldertjes beweren. Het is simpelweg gericht op ambtenaarachtig bestuur, dat kan soms in een privaatrechtelijke constructie vormgegeven zijn, zoals De Nederlandse Bank (naamloos vennootschap) of de AFM (stichting), de Nederlandse Spoorwegen (wederom een NV), maar het is overheid. DAt geldt ook voor bijvoorbeeld Liander. Het zijn alle rechtspersonen die worden geleid/gevormd door de (lokale/regionale/nationale) overheid.
Wil je bestuurskunde gericht op de private sector en in mindere mate op de overheid? Dan moet je richting bedrijfskunde gaan, wat dus als business administration of business studies wordt vertaald. Wil je je keuze openhouden? Kies dan voor bedrijfskunde, bestuurskunde wordt toh vrijwel altijd geassocieerd met overheid.

Toegevoegd na 6 minuten:
Zie bijv. de site van de vereniging voor bestuurskunde of wikipedia. Het klopt dus niet echt dat bestuurskunde private organisaties bestuurt (of wederom stichtingen met een ambtenaren structuur of zo)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja. Ik ken niet de situatie in alle landen, maar wel die in Frankrijk.

Wie in Frankrijk een hoge functie ambieert in het openbaar bestuur, is praktisch verplicht een opleiding te volgen aan de ENA, de École nationale d'administration. In Frankrijk is er dus niet een studie Bestuurskunde, maar zelfs een "bestuurshogeschool".
Antoni