Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe schrijf je een goede verantwoording ?

bij een studie project moet ik de verantwoording schrijven. Kan iemand mij kort en bondig uitleggen wat dit precies inhoud??

Alvast dank!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
28.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ik ga ervan uit dat het niet gaat om een verantwoording voor de voor je studieproject gebruikte foto's en bronnen, maar om een wetenschappelijke verantwoording.

In zo'n (wetenschappelijke) verantwoording geef je met name aan waarom je het onderzoek hebt gedaan zoals je het hebt gedaan en niet anders. Er zijn namelijk ontelbare mogelijkheden voor het doen van wetenschappelijk onderzoek, maar jij hebt precies die ene gekozen die je hebt gekozen. Verder geef je aan waarom de methode die jij hebt gekozen wetenschappelijk verantwoord is en waarom deze dus voldoet aan de eisen die over het algemeen gesteld worden aan wetenschappelijk onderzoek. Wetenschappelijke eisen zijn onder meer betrouwbaarheid en herhaalbaarheid. Wat jij tijdens je studieproject hebt gevonden en bewezen, moet juist en volledig zijn en moet door andere wetenschappers opnieuw worden gevonden en kunnen worden bewezen, wanneer zij hetzelfde onderzoek opnieuw en op dezelfde manier als jij zouden doen.

Wat je dus doet, is je onderzoek en je onderzoeksmethode verantwoorden tegenover andere wetenschappers net als jij. Je kan dus in je verantwoording (je) twijfel over je eigen onderzoek en onderzoeksmethode beschrijven, maar tegelijk geef je ook aan dat je een oplossing hebt gevonden voor die twijfel en beschrijf je hoe je bent omgegaan met die twijfel. Die (wetenschappelijke) twijfel is niet per se een teken van zwakheid maar geeft juist aan dat onderzoek op allerlei manieren kan worden gedaan.
(Lees meer...)
Antoni
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding