Moet ik studiefinanciering terug betalen?

Ik zit in 5 havo examenjaar. Word in december dit jaar 18. Dat betekent dat ik al studiefinanciering krijg als ik 18 ben. Volgend jaar ga ik hbo doen. En word het nieuwe sociale leenstelsel ingesteld. Gebruik ik dan het leenstelsel of de gewone studiefinanciering die nu nog geld.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, je krijgt pas stufie als je aan een vervolgopleiding begint. En dan val je inderdaad in het leenstelsel.

Antwoorden (2)

In 5 Havo krijg je nog geen studiefinanciering, wel heb je recht op tegemoetkoming scholieren zolang je niet naar het MBO, HBO of Universiteit gaat. Een tegemoetkoming scholieren is een gift, dat telt niet mee naar je latere studiefinanciering.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je begint in 2015 dus pas met het ontvangen van studiefinanciering, ook al heb je een tegemoetkoming scholieren ontvangen, dan is dit toch het begin van je studiefinanciering.

Toegevoegd na 15 minuten:
Hoe de studiefinanciering er in 2015 uit gaat zien, is nog altijd niet bekend gemaakt.
http://financieel.infonu.nl/geld/90856-sociaal-leenstelsel-2014-2015.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
De 2e en 3e bron betreffen de huidige studiefinanciering. Zijn dus voor Pakketje123 niet meer van toepassing. De informatie van infonu is voor het laatst eind mei 2014 geüpdatet. (Eerste Kamer is inmiddels akkoord) Het leeuwendeel van de nieuw in te voeren maatregelen van het sociaal leenstelsel wordt bij infonu genoemd en is dus bekend. Slechts marginaal zal er nog kunnen worden afgeweken, zeker nu de Eerste Kamer deze zomer akkoord is gegaan met invoering van het sociale leenstelsel. Hier en daar zal er op punten nog een praktische invulling plaatsvinden. Hieraan wordt gewerkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met die link doelde ik ook op de veranderingen van de studiefinanciering, dat staat in de link onderaan de link. Wel bedankt voor je waardevolle aanvulling.
Ik raad je ten eerste aan om met DUO te bellen. Die geven je direct een antwoord.
Voor zover ik weet - als ervaringsdeskundige- is dat wat jij stufi noemt in middelbaar onderwijs geen stufi. Dat is scholieren tegemoetkoming. Ik denk echter niet dat je stufi gaat krijgen. Zoals het er nu uit ziet niet. Alle studies vanaf september 2015 beginnen vallen onder het sociale leenstelsel. Stel je begint in maart 2015 een studie ( langer dan 1 jaar) in het buitenland dan krijg je wel stufi.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
Duo zegt het volgende over het sociale leenstelsel: Studiefinanciering gaat veranderen
Er komt een nieuw stelsel voor studiefinanciering. Dit gaat in vanaf het studiejaar 2015-2016. DUO kan nog NIET precies zeggen wat de plannen voor jou betekenen. Op Startstuderen.nl vind je nu al meer informatie over de veranderingen. Zie: https://www.startstuderen.nl/content/infographic-studievoorschot. Conclusie: De medewerkers van DUO zullen geen nadere informatie op punten geven, zolang de preciese invulling nog niet voor 100% vaststaat. Verdere invulling van de te nemen maatregelen is onder andere te vinden op infonu –zie antwoord van crea hierboven: Ook: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/hoger-onderwijs/studiefinanciering