Mag iemand met een bachelor farmacie apothekerswerkzaamheden van een apothekersassistent overnemen?

De vraag is wat samengevat. Wat ik graag wil weten is wat mag iemand met een bachelordiploma farmacie wel en niet in een apotheek, vergeleken met iemand met een apothekersassistentdiploma.

Bij huidige werkzaamheden heb ik het vermoeden gekregen dat een bachelordiploma farmacie namelijk ver onder doet onder de apothekersassistenten. Alsnog zou ik bepaalde taken niet mogen uitvoeren terwijl ik in de veronderstelling was dat een bachelor farmacie, een universitaire studie, meer waarde had dan een MBO apothekersdiploma.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

dat ligt aan het "takenpakket" wat al in de opleiding is behandeld.
Ik begrijp je denkwijze, maar ben bang dat dat niet helemaal opgaat.
De apothekersassistente heeft haar opleiding afgerond en daarmee is zij bevoegd tot het uitvoeren van alle taken die daarbij horen.
De opleiding farmacie daarentegen is pas helemaal afgerond na het behalen van de master. Ook heeft een farmaceut andere taken dan de apothekersassistente. Het is dus zo dat je met deze opleiding niet bevoegd bent tot het uitvoeren van alle taken van de apothekersassistente. Je mag wel alle taken zelfstandig uitvoeren die in de opleiding behandeld zijn. Andersom zul je (in elk geval in theorie) ook taken wel mogen uitvoeren die een apothekersassistente niet mag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Als apothekersassistent geef je voorlichting aan de balie over bijvoorbeeld het gebruik en de (bij)werking van geneesmiddelen en zelfzorgmiddelen. Dat laatste wordt steeds belangrijker. Ook lever je geneesmiddelen af en maak je soms ook zelf recepten klaar onder toezicht van de apotheker. Verder bewaak je de medicatie van cliënten en houd je de (voorraad)administratie bij.
ronron1212
9 jaar geleden
beroepsperspectieven
Na de master Farmacie ben je een geneesmiddelendeskundige met een brede basiskennis. Vrijwel iedereen vindt na de master direct een baan, bijvoorbeeld als apotheker, onderzoeker of adviseur.
http://universitairebachelors.nl/universiteiten/Rijksuniversiteit-Groningen/bachelor/Farmacie/voltijd/
ronron1212
9 jaar geleden
mbo of universitaire opleiding wat masters is, is toch nog al een verschil lijkt mij zo.