Is het mogelijk om een leraar te laten ontslaan?

Is het mogelijk om als leerling ervoor te zorgen dat een leraar wordt ontslagen als hij:

-Bij projecten puur subjectief beoordeelt ipv ojectief (of hij de leerling mag of niet)
-Liegt tegenover de directie over wat hij tegen zijn leerlingen zegt
-Niet bekwaam genoeg is in het lesgeven; hij daar al meerdere malen op is aangesproken door leerlingen/ouders en er geen verbetering in komt
-Niet om kan gaan met kritiek, en weigert om beoordelingen te bespreken
-Hij ruzie probeert te stoken binnen groepjes die samenwerken bij een project

Punt is dat ik (en anderen uit mijn klas) problemen hebben met een leraar; en al meerdere keren bij de directie hebben aangekaart dat hier verbetering in moet komen (ook vanuit ouders). Er wordt telkens beloofd dat er verbetering komt, en dat er alles aan wordt gedaan, maar wij zien hier niets van terug. Ikzelf begin het onderhand zat te worden en ik wil niet dat de toekomstige leerlingen op mijn school ook van deze man les krijgen, omdat ik ze een fijne en leerzame tijd toewens op school.

Zijn er mogelijkheden om als leerling/ouder zijnde een leraar voor ontslag op te dragen?

Weet jij het antwoord?

/2500

In principe kan iemand die niet functioneert ontslagen worden. Wel is er méér voor nodig dan het woord van een leerling. Dat kan immers een eenzijdig verhaal zijn. Dus doe drie dingen: - neem alle leerlingen mee die dit vinden, en ouders. En niet alleen uit jouw klas. - zet de feiten neer, niet je mening of oordeel; en houd bij wie wat onderschrijft (heeft meegemaakt). Een feit is een echte gebeurtenis, die meerdere mensen hebben meegemaakt, zoals: in die situatie deed de docent dit. Een mening is: de docent is incapabel. - neem het verhaal op met het bestuur, en houd vol. In eerste instantie zullen ze proberen het te negeren. Maak het groter, zorg dat er aandacht blijft, houd vol en boven alles: Houd je bij de feiten. Zodra je je mening gaat ventileren zet je jezelf buitenspel. Het bestuur zal je dan neerzetten als een emotionele puber waar ze niet naar hoeven te luisteren. Het is de rol van het schoolbestuur om deze zaak aan te pakken. Net zoals niet iedereen geschikt is om timmerman of politieagent te worden, is niet iedereen geschikt om leraar te worden. Daarom zit het bestuur op die plek. Zij moeten hier iets aan doen. Als ze dat af en toe vergeten, herinner ze daar dan aan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100