Zijn er proefwerken op de universiteit?

In het laatste jaar van havo or vwo zijn er geen proefwerken meer, alleen nog door de jaar heen tentamens. Hoe zit dat op de universiteit?
Zijn er dan ook alleen nog maar tentamens en tellen die dan mee voor het eindexamen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (2)

Op de universiteit heb je door het jaar heen tentamens en examens.
Er geldt geen eindexamen. Maar als je resultaten te slecht zijn krijg je een negatief studieadvies, met de raad om iets anders te gaan studeren/doen.
9 jaar geleden
Het zal een beetje afhangen van je studie en de universiteit, maar over het algemeen is het op de universiteit zo dat je op vier momenten in het jaar een tentamenperiode hebt. Per periode heb je meestal rond de drie vakken, en in die tentamenperiode heb je dan vaak ook drie tentamens. Vergis je niet, de hoeveelheid stof per vak is wel behoorlijk wat meer dan je gewend bent op de middelbare school. Met het tentamen sluit je het vak af en heb je het al dan niet gehaald. Een eindexamen heb je niet, maar voor het halen van een vak krijg je punten (ECTS) en als je alle vakken hebt gehaald heb je je opleiding afgerond.
Ik weet niet wat je precies verstaat onder proefwerken (tov tentamens), maar sommige vakken zullen in plaats van, of naast het tentamen tussentijdse toetsen of opdrachten hebben. Dit is echter ook afhankelijk van de opleiding die je gaat volgen. In de meeste gevallen zal het zo zijn dat de nadruk op het tentamen ligt, maar meestal moet je wel alle onderdelen met een voldoende afgesloten hebben om een vak te kunnen halen. Soms kan het zo zijn dat je bijvoorbeeld vier toetsjes moet doen gedurende de periode en daar gemiddeld dan een voldoende op moet hebben, dan hoef je dus niet op elke afzonderlijke toets een voldoende te scoren.
Vaak moet je ongeveer 45 van de 60 punten halen in het eerste jaar van je opleiding, om ermee door te mogen gaan. Anders moet je stoppen.