Heeft een leerling het recht een examen niet te maken?

Misschien een vreemde vraag, maar heb er zo mijn redenen voor.
Mag een leerling ervoor kiezen een examen niet te maken, uiteraard met een 0 als gevolg?

Ik heb namelijk morgen een mondeling examen Frans maar heb geen tijd voor de voorbereiding ervan, maakt ook niet zoveel uit sinds het maar voor een klein percentage meetelt en ik sowieso ruim geslaagd ben zelfs met een 0 erop.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Welk onderwijssoort? Middelbaar, HBO of Universiteit bijvoorbeeld?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Middelbaar onderwijs
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Frans is voor zover ik weet geen verplicht vak. Theoretisch zou je het dan niet hoeven te doen. Maar informeer voor de zekerheid even op school. Waarom zou je tevreden zijn met een 0, als je het gewoon probeert, dan kom je misschien met een 3 of een 4 weg. Probeer het, laat zien dat je wil, dat je een doorzetter bent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lijkt me beter voor de 'goodwill' om wel te gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik snap het niet, de examens van de middelbare scholen zijn allang gedaan, waar heb je het nu over?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je een examen hebt wil het zeggen dat dat vak in je pakket zit en ben je toch verplicht om het te doen? En wat voor middelbaar onderwijs doe je, ik zag op je pagina dat je 23 bent? En een examen weet je toch al langer van te voren, dat had je toch gewoon voor kunnen bereiden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Pelle, waarschijnlijk een SE (schriftelijk examen).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En dan als mondeling natuurlijk :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan nog is het tijdstip vreemd. Alle uitslagen van examens zijn bekend en de vlaggen met de schooltassen hangen al dagen buiten. Volgens mij is de woonplaats van de vraagsteller in Belgie. Zou daar het systeem anders zijn?

Antwoorden (2)

Ja als je niet komt krijg je dan gewoon een 0 of 0,1.
Een klasgenoot van mij was eens VERGETEN om naar zijn examen te gaan.
Vervolgens heeft hij bij de herkansing zijn examen alsnog gemaakt.

Ik raad het je aan om het sws wel te doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Elke school heeft een examenreglement waarin de regels staan voor het schoolexamen, centraal examen en herkansing van het schoolexamen. Aangezien je spreekt over een mondeling examen, ga ik ervan uit dat het een onderdeel van het schoolexamen is. In het examenreglement van jou school zou dus moeten staan wat de regels op jou school zijn over het al dan niet doen van het examen. Het kan zijn dat het verplicht is om het te maken, dan moet je dus gewoon heen, zeg je niets en krijg je een 1, of zeg je wel wat en krijg je een 4. Het kan ook zijn dat je inderdaad weg kunt blijven en een 1 krijgt. Een 0 mag niet volgens mij. Kijk dus even of je dit examenreglement kunt vinden. Staat vast wel op de website van je school.