Sfeerafbeeldingen plaatsen in onderzoeksscriptie. Mag dat? Hoe zit het met de verwijzing?

Grote witruimte die ontstaan zijn in het document wil ik graag opvullen met een sfeerafbeelding. Kan dit zomaar? Hoe zit het met verwijzingen naar de sfeerafbeelding toe?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Ligt er met aan wat de eisen zijn die aan je scriptie gesteld zijn. Zoals lettertype, regelafstand, kopjes, hoofdstuknummering.

Inprincipe zou het wel mogen, mits het verband heeft met het onderwerp van je scriptie. Zo niet dan heeft het totaal geen toegevoegde waarde. Hier zou je dan eventueel vragen over kunnen krijgen tijdens je verdediging van je scriptie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of dit mag en kan, hangt echt af van het soort studie dat je doet.

Bij de opleiding waar ik werkzaam ben, is het niet verboden. Maar als een student het bij onze opleiding zou doen, zou het behoorlijk negatief overkomen. Het lijkt dan alsof een student meer bezig is geweest een 'mooi plaatje' te creëren dan met de inhoud. Ik zeg altijd tegen mijn studenten: "De scriptie moet 100% duidelijk zijn, zeer duidelijke structuur, netjes afgewerkt. Een leuk kafje er omheen mag ook als je het niet kunt laten. Maar maak er alsjeblieft geen 'kunstwerk' van, je zit immers niet meer op de Basisschool...".

Maar bij een scriptie voor een grafische of andere meer visueel ingestelde opleiding kan dit natuurlijk heel anders liggen.

Wat verwijzingen betreft: Je mag nooit een afbeelding opnemen zonder bronverwijzing, dus altijd een verwijzing opnemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bamibal
9 jaar geleden
Je mag wel degelijk afbeeldingen opnemen zonder bronvermelding. Dit hang af van de licentie. Wanneer je netjes een stockafbeelding aanschaft, mag je die vaak gewoon zonder bronvermelding gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, maar dat heeft betrekking op het juridische deel en dat bedoelde ik hier niet. Juridisch mag het misschien (nadat je een licentie hebt aangeschaft). Echter, in een scriptie moet 100% duidelijk zijn welke bijdrage van de auteur(student) zelf komt, en wat van derden is overgenomen. In het laatste geval moet altijd een bronvermelding worden gebruikt, zelfs al zou de auteur/student een licentie hebben aangeschaft. Anders zou het immers betekenen dat een student ook een 'licentie' voor een gehele scriptie zou kunnen kopen, en hiermee dan kan afstuderen...:-)