Waarom leer je op school niet hoe je bijv toeslagen aanvraagt, dingen m.b.t. belasting regelt, een huis/auto koopt, etc?

Ik heb op school nooit geleerd hoe ik bijvoorbeeld zorgtoeslag en studiefinanciering moet aanvragen, of hoe ik dingen m.b.t. belastingen moet regelen, of hoe ik een auto/huis/motor moet kopen (op mijn naam zetten, verzekeren, enz.), hoe ik moet bankieren, en nog wel meer.
Ik snap dat je ouders dit aan je moe(s)ten uitleggen, maar omdat mijn ouders niks van computers moeten hebben, en het meeste tegenwoordig digitaal gaat, moet ik dit allemaal zelf uitzoeken, en sommige dingen zijn nogal ingewikkeld en ik weet niet of ik het goed heb gedaan (ik heb bijvoorbeeld zorgtoeslag aangevraagt, maar nog steeds geen bericht gekregen van hoeveel ik maandelijks krijg e.d. en ik weet niet of ik het nou wel of niet heb aangevraagd (ik word binnenkort 18)).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tsja hier hetzelfde wat betreft de ouders, maar juist het uitzoeken leer je van en er is tegenwoordig overal online hulp beschikbaar zoals goeievraag.nl ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe waar de antwoorden ook kunnen zijn voor sommige zaken, ik ben het zeker met je eens dat bij vakken als economie of maatschappijleer meer aandacht aan de 'zaken van alledag' gegeven zou kunnen worden. Ik heb op de middelbare school nog wel iets gehad met economie over hoe je een kasboek opstelt wat zinvol is voor budgetteren, maar waarom bij maatschappijleer ons wel geleerd wordt hoe het politieke stelsel in elkaar zit maar niets over welke verzekeringen wel of niet nodig zijn, wanneer je recht hebt op een uitkering als je geen werk kunt vinden, wie er belastingaangifte moeten doen of bij welk loket je moet zijn als je door een beperking bepaalde hulpmiddelen nodig hebt, is mij ook een raadsel. Je hoeft maar te kijken naar de vragen die hier soms langskomen die vooral erg dom overkomen dat een beetje meer voorbereiding op het gewone leven geen kwaad kan. Want ik bedoel 'dom' hier niet als kwalificatie van de intelligentie van de vraagsteller, maar als subjectieve beleving van hoe de vraag overkomt als het gaat om alledaagse kennis die o zo voor de hand ligt als je eenmaal weet hoe het zit (die reacties oproepen in de trant van: natuurlijk moet je tandartskosten zelf betalen als je geen aanvullende tandartsverzekering hebt, daar heb je toch zelf voor gekozen?') maar die daarmee vooral aantonen hoeveel mensen zelf opnieuw het wiel moeten uitvinden omdat niemand hen leert hoe het in elkaar zit, of bij welke instantie je terecht kunt als je bepaalde hulp nodig hebt. Natuurlijk hebben ook de ouders een belangrijke rol daarin, maar het zou absoluut helpen als bepaalde kennis over hoe onze maatschappij werkt ook collectief - op school - overgebracht zou worden. Zeker een goede vraag dus!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies :)
HeerVoldemort
9 jaar geleden
+ Goeie vraag :-)
Ik heb alles zelf moeten leren, en ik weet de helft nog niet, ik denk dat school daar een goed hulpmiddel bij zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel goede vraag. en Lies12: goede reactie!

Het beste antwoord

Omdat dat niet altijd hetzelfde blijft, formulieren veranderen in de loop der tijd, de handel veranderd in de loop der tijd, de hypotheken veranderen in de loop der tijd. Als jij het nu leert, hoe het nu gaat, dan kun je er over 20 jaar niets meer mee. Beter is het dus zelf uit te zoeken hoe je achter deze informatie komt. Voor de toeslagen kun je bij de belastingdienst terecht en vaak ook bij je gemeente, goeie buur, of vrienden, maar daar is ook alles over te vinden via het internet. Alles over het aanschaffen en overschrijven van een auto vindt je op het internet en alles over het kopen van een woning vraag je aan een (onafhankelijke) hypotheekadviseur, de rest van de aanschaf van een woning regel je met een makelaar. Buiten je ouders kun je alles vragen aan bekenden en familie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klinkt logisch :)
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat vind ik ook :), bedankt voor je reactie, ik hoop je toch iets op weg geholpen te hebben.

Andere antwoorden (1)

Omdat de lijst zaken die je dan zou moeten oefenen veel te lang is en je dat nooit kunt onthouden.

Je noemt er nu een paar maar er zijn veel meer zaken dan dit

Wat de school doet is je een algemene voorbereiding geven op zaken uit het leven waardoor je met wat ervaring dit soort dingen kunt oplossen als het zich voordoet.

Verder wijzigen, zoals al genoemd ook procedures dus je kunt wel alles oefenen maar als je het nodig hebt moet het weer anders.

Wat je moet leren is hoe je je weg in het leven zoekt en dan komt dit vanzelf of je weet waar je moet zijn voor hulp.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Juist. Bedankt!
Summo
9 jaar geleden
Je stelt wel een goede vraag trouwens want al hoef je de precieze procedures niet te kennen, in "mijn" tijd op school werd er helemaal geen aandacht besteed aan zelfs maar het benoemen van de dingen waar je mogelijk later tegenaan loopt. En net zoals ik nog geen ei kon bakken toen ik het huis uit ging denk ik dat in hele algemene termen aandacht aan koken besteden met je kinderen, zodat ze bijv het verschil tussen de verschillende typen pannen weten en het verschil snappen tussen, koken, bakken en braden weten, zonder dat ze perse echt moeten kunnen koken zou de school dat ook met "maatschappelijke" dingen moeten doen. Dus niet echt leren hoe het moet maar wel hele globale dingen vertellen. Ik heb het gevoel dat dit nu ook wel meer gebeurt dan vroeger maar dat weet ik niet zeker.