Wat is centrale selectie en decentrale selectie?

Ik weet niet hoe ik op de tandheelkunde kan worden geplaatst

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.6K
Antoni
9 jaar geleden
Hoe en waar je je moet inschrijven, staat vermeld op deze website: http://www.duo.nl/particulieren/student-hbo-of-universiteit/studeren/gaan-studeren.asp

Antwoorden (1)

Decentrale selectie is selectie door individuele onderwijsinstellingen. Centrale selectie is een landelijke selectie geldend voor alle onderwijsinstellingen.

"Je kunt je niet zomaar inschrijven voor de opleiding Tandheelkunde. De studie heeft een numerus fixus* en is dus een lotingsstudie. Voor de lotingsprocedure geldt hoe hoger je gemiddelde eindexamencijfer, hoe meer kans je hebt om te worden ingeloot. Met een gemiddeld vwo-eindexamencijfer van acht of hoger word je rechtstreeks toegelaten tot de instelling van je eerste voorkeur. Er zijn universiteiten die voor een aantal opleidingsplaatsen zelf studenten selecteren via decentrale selectie. Slechts een op de zes studenten die zich aanmeldt wordt uiteindelijk toegelaten."

* Met "numerus fixus" wordt aangegeven, dat de betreffende opleidingen jaarlijks een maximum aantal eerstejaars studenten toelaten. Als er zich meer studenten inschrijven dan dat er plaatsen zijn, wordt er geloot. Je kunt op drie manieren worden toegelaten tot een ‘lotingstudie’: via directe toelating bij een gemiddeld eindcijfer van 8 of hoger, via decentrale selectie of via gewogen loting.

"Toelating

Wil je meedoen aan de loting, dan moet je allereerst voldoen aan de (nadere) vooropleidingseisen (...). Vervolgens kun je op drie manieren worden toegelaten:

- Directe toelating. Een gemiddeld eindexamencijfer van een 8 of hoger voor havo of mbo-4 geeft je toegang tot de hbo-opleiding van je keuze, vwo geeft toegang tot de hbo- of wo-opleiding van je keuze.

- Decentrale selectie. Universiteiten en hogescholen kunnen voor opleidingen met een loting zelf studenten selecteren. Dit heet decentrale selectie. De instellingen bepalen zelf de voorwaarden en eisen. Ook beslissen ze zelf over over het aantal keren dat decentraal kan worden geloot, met een wettelijk maximum van drie. De onderwijsinstelling stelt zelf de sluitingsdatum vast voor de decentrale selectie. Deze datum kan afwijken van de wettelijke sluitingsdatum van de centrale loting maar mag niet na deze datum liggen.

- Gewogen loting. Kom je niet in aanmerking voor rechtstreekse toelating en ben je ook niet decentraal geplaatst, dan doe je mee aan de gewogen loting. Je krijgt een lotnummer en wordt op basis van je gemiddelde eindexamencijfer ingedeeld in een lotingsklasse. Daarbij geldt: hoe hoger je lotingsklasse, hoe groter de kans dat je ingeloot wordt.

Na ongeveer zes weken maakt DUO de uitslag schriftelijk bekend."
Antoni