(Hoe) kan ik nog staatsexamen aanvragen? (30 april)

Nadat ik terug ben van mijn reis naar Cambodja, ben ik eens gaan kijken wat ik wilde gaan doen. Toen bleek dat ik erg was geïnteresseerd was in Filosofie toen ik de beschrijving van het vak en de inhoud ervan zag. Ik wou mij eigenlijk vandaag aanmelden voor de studie Filosofie in Utrecht op HBO niveau (heb havo-examen gedaan), toen ik zag dat het deeltijd was en dat wil ik helemaal niet. Volgensmij zijn er verder ook geen voltijd filosofie-opleidingen op HBO-niveau. Nu kan ik een premaster filosofie doen en daarna doorstromen naar de universiteit, maar daar heb ik minstens een 7 of hoger op mijn eindcijfer voor nodig, ik had vorig jaar in 2013 een cijfer ergens in de 3 voor filosofie gehaald, mijn slechtste vak :/ ben wel geslaagd gelukkig voor mijn HAVO-diploma.

Nu vragen jullie je zeker af waarom ik dan filosofie wil gaan studeren als ik er zo slecht in ben. Dat komt omdat een jaar geleden, alhoewel ik in bepaalde filosofische concepten zeker wel was geïnteresseerd, ik er niks van begreep, vooral niet al de theorie van de andere filosofen die ik moest leren. Maar dit jaar ben ik sterk gegroeid en veel wijzer geworden, en ik bezit nu veel meer filosofische kennis en denk dat ik het wel aankan.

Maar kan ik nu nog een examen voor filosofie aanvragen? En hoe en waar kan ik dat doen als het al mogelijk is?

Of, wellicht weet een van jullie toevallig een voltijd filosofie HBO-opleiding ergens, dat zou ook mooi zijn.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Staatsexamens moet je aanvragen voor 1 januari. Dat gaat dus niet meer lukken, helaas. Aanmelding kan via de bron die ik toevoeg, maar dat zal dan dus pas voor volgend jaar zijn.
En nog iets: voor een hbo-opleiding had je je voor 1 mei, dus voor vandaag moeten inschrijven om verzekerd te zijn van toelating. Nu kun je niet meer mee doen aan de keuzecheck, en mag een opleiding je weigeren. Dat zegt niet dat je geen kansen meer hebt, maar de opleiding is niet meer verplicht je aan te nemen. Ik zou daarom proberen om toch nog toegelaten te worden voor een HBO opleiding, daarvan de propedeuse halen en dan doorstromen naar de universiteit. Dat kan in principe elke opleiding zijn, maar het handigst is natuurlijk wel als er een link is naar filosofie.