Welke HBO-propedeuses zijn geschikt om Geneeskunde te gaan studeren?

Kun je met alle hbo opleidingen met een propedeuse, na het behalen van vwo-certificaten, geneeskunde studeren? Ik heb begrepen dat je na hbo-v geneeskunde kunt studeren alleen heb ik liever geen verpleegkunde. Kun je ook andere studies volgen? Zoja, welke?
Ik kon nergens op internet aan deze informatie komen, vandaar dat ik het hier vraag.
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
46.1K

Het beste antwoord

Op zich kan dat met elke HBO-propedeuse. Wat het niveau betreft wordt een HBO-propedeuse gelijk geacht aan een Vwo-diploma. Het geeft aan dat je in theorie het niveau van het eerste jaar van een universitaire studie aankunt. Wat je precies hebt gedaan aan opleiding maakt niet uit, tenzij je vrijstellingen wilt krijgen bij een verwante opleiding (bij geneeskunde zullen vrijstellingen sowieso moeilijk zijn, maar in z'n algemeenheid werkt het zo). Een HBO-propedeuse van een totaal ongerelateerde opleiding bereidt je wat dat betreft niet beter of slechter voor op je opleiding geneeskunde dan een Vwo-diploma, hoewel in z'n algemeenheid studenten die instromen via een HBO-propedeuse eerder afhaken dan VWO'ers. Dat heeft echter meer te maken met de manier van studeren waarbij het VWO blijkbaar voor veel mensen een betere voorbereiding is dan met de inhoud van de vakken.

Die inhoudelijke eisen zijn er evengoed bij geneeskunde, zelfs veel specifieker dan bij andere universitaire studies. Maar dat is afgedekt doordat dit als vooropleidingseis geldt, en je kunt je kennis van deze vakken aantonen met bijvoorbeeld deelcertificaten. Je moet het dan zo zien dat je HBO-propedeuse - ongeacht welke - je toegang geeft tot de universiteit, en dat een behaald VWO-examen voor de exacte vakken - ongeacht je verdere vooropleiding - je toegang geven tot geneeskunde. Het maakt daarbij immers niet meer uit of je die die exacte vakken haalde in het kader van één van de natuurprofielen, of op een andere manier. Als je maar aan beide eisen (universitair niveau en specifieke VWO-vakken) voldoet, is het goed.

Wat dat betreft maakt het dus weinig uit wat je kiest, al ligt een enigszins gerelateerde opleiding voor de hand. Naast HBO-V zou je dan kunnen denken aan fysio- of ergotherapie, MBRT, operatieassistent, diëtetiek, psychologie of de vrij nieuwe opleiding medische hulpverlening. Qua voorkennis denk ik dat één van die eerste drie het meest interessant is, omdat je in de meeste curricula voor die opleidingen in het eerste jaar behoorlijk wat anatomie leert. Maar als je weet dat patiëntcontact je zwakke punt gaat worden of als je dat juist erg interessant vindt, zou je ook een meer sociale opleiding als maatschappelijk werk of psychologie kunnen kiezen.

Tenslotte: als je in hetzelfde jaar je deelcertificaten wilt halen, is het misschien zinvol om rekening te houden met de studielast en het aantal contacturen van de opleiding die je kiest.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel erg bedankt voor de moeite die je hebt gestoken in het beantwoorden van mijn vraag. Je hebt me echt geholpen!