Hoelang is studenov en financiering geldig?

Ik heb mij zojuist uitgeschreven voor mijn opleiding. Het was toch niet de opleiding die bij mij past.

Maar mijn vraag hierbij is. Als ik nu aan mijn nieuwe opleiding begin, en ik kom daar in het 4e jaar. Moet ik dat vanaf dan allemaal zelf betalen? Zonder studentenov en financiering omdat ik 1 jaar vertraging heb opgelopen?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ik heb precies hetzelfde, maar op dit moment is het nog zo dat je, zolang je maar een studie afmaakt voor je 27e, je geen extra lasten hoeft te betalen en je stufi en ov gewoon mag houden. Ik ben nu zelf 2 jaar geleden geswitcht en tenzij er sinds kort andere regels zijn moet dat voor jou ook gelden. Je kunt ook gewoon met DUO bellen als je het echt 100% gegarandeerd wil hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het andere antwoord klopt niet (meer). Je hebt recht op studiefinanciering voor de verwachte duur van je opleiding, dat is dus doorgaans vier jaar. Daarvan heb je nu 1 jaar gebruikt, dus houd je nog 3 jaar over. Vanaf het vierde jaar van je nieuwe opleiding krijg je dus geen studiefinanciering meer. Je ov kun je nadat je stufi gestopt is nog 1 jaar houden, mits je een nullening afsluit bij DUO. Dan leen je dus 0 euro, en mag je je ov nog een jaar houden. Als je dus alles op tijd afrond, zit je 1 jaar zonder studiefinanciering en niet zonder ov.