Als ik in mijn eerste jaar WO stop, heb ik het dan nog later recht op studiefinanciering?

Het leenstelsel wordt waarschijnlijk ingevoerd in 2015.
Ik zal per 1 september 2014 beginnen met mijn eerste jaar WO. In dit jaar heb ik nog recht op studiefinanciering. Stel dat ik de studie niet leuk vind en ermee stop om een jaar later een andere studie te doen.
Heb ik dan nog recht op studiefinanciering of kom ik dan onder het nieuwe leenstelsel systeem te vallen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Als het leenstelsel dan inderdaad wordt doorgevoerd (het zijn nog maar plannen, nog niets is definitief), dan zul je waarschijnlijk in het nieuwe leenstelsel vallen, omdat je met een nieuwe studie begint. Of dat echt zo is, hangt af van de definitieve besluiten, want zolang het nog plannen zijn, is het ook nog niet duidelijk onder welke voorwaarden je er wel recht op hebt en onder welke voorwaarden niet.
Waarschijnlijk blijf je wel recht op studiefinanciering hebben als je je studie door laat lopen en daarnaast een andere studie gaat doen. Je staat dan dus voor je oude en je nieuwe studie ingeschreven, en volgt alleen de nieuwe studie. Voor je oude studie blijf je dan recht hebben op studiefinanciering, omdat je daar al mee was begonnen. Als je dan vervolgens een andere opleiding op hetzelfde niveau afrond, wordt je studieschuld misschien alsnog kwijtgescholden. Maar dit zijn zaken die je pas kunt weten op het moment dat er definitieve besluiten zijn genomen. Ze kunnen de voorwaarden misschien zo maken dat dit niet kan, bijvoorbeeld door meer collegegeld te vragen als je een dubbele studie doet, of door ervoor te zorgen dat de studieschuld die je opbouwt met het krijgen van studiefinanciering alleen wordt kwijtgescholden als je de studie afrond waardoor je recht op studiefinanciering kreeg.
Ik hoop voor je dat je je eerste studiekeuze wel leuk vindt, en anders moet je het niet laten bepalen door een sociaal leenstelsel. Het is belangrijker dat je doet wat je wilt doen dan dat je doet wat financieel het beste uitkomt op dit moment. En voor de zekerheid, maar je wist het vast al: je moet je voor 1 mei aangemeld hebben voor je studie.