Moeten de samengevat examenbundels recent zijn om goed te kunnen leren?

Ik wil graag voor mijn examen graag meer energie stoppen in scheikunde en graag een samengevat-examenbundel hiervoor aanschaffen. Op marktplaats staan verschillende, maar ook van de jaren 2009, 2010 etc.

Ik dacht zelf dat het wel ging om een oudere bundel aan te schaffen omdat de examenstof elk jaar hetzelfde is (?) . Zo kan ik hem dus goedkoper krijgen, maar ik weet niet of dit klopt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet zo niet of het examenonderwerp van scheikunde sinds dat jaar veranderd of aangepast is. Sinds dit jaar is bijvoorbeeld geschiedenis helemaal anders. Maar misschien liggen er op jouw school nog oude examens (die kun je meestal maken als oefening) van dat jaar en dan kun je het zien. Als het ongeveer gelijk is, dan kan je gewoon zo'n examenbundel aanschaffen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan ook advies aan je docent vragen, misschien heeft hij een idee wat voor soort vragen er gesteld worden. Scheikunde veranderd gelukkig niet zo snel als maatschappijleer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op school krijg je als het goed is een examenbundel (...) Of bedoel je een die nog meer samengevat is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou vragen om een inhoudsopgave van die oude examenbundels en kijk zo of de informatie overeen komt met de stof die jij moet leren voor je examen. Meestal is de meerderheid van de informatie hetzelfde. Zelf had ik ook gebruik gemaakt van examenbundels van 2 tot 3 jaar oud.

Antwoorden (1)

Over het algemeen is er niet zo veel verschil tussen examenbundels van verschillende jaren. Als er iets is veranderd in de stof, is dat meestal bijna niets.. De opgaven die niet in een oudere examenbundel staan, kun je vaak ook op internet vinden, als je even een beetje googlet. (mijn leraar zei geloof ik iets over havovwo.nl ofzo...) Voor de zekerheid kun je nog aan je leraar vragen of de stof veranderd is en uit welk jaar je dan het beste een examenbundel kan nemen.