Hoe word ik therapeut?

Ik zou graag willen werken als therapeut bv met mensen met een depressie/stoornis/jongeren met problemen/(ex)-delinqueten etc.
Ik denk erover Creatieve Therapie te studeren maar misschien ook gewoon 'therapie' helaas kan ik helemaal nergens (!) een studie 'therapie' vinden.
Bestaat dit wel? Hoe word ik anders therapeut?
De enige studies die ik kan vinden (via studiekeuze123.nl en bij sites van scholen zelf) die in de buurt komen zijn Toegepaste Psychologie. Maar dit is heel wat anders dan wat ik wil worden... Anders word het al een opleiding als Hulpverlener. Maar daarbij zie ik ook heel wat anders... Of is dat ongeveer hetzelfde?
Hoe word ik therapeut? Wat voor studies kan ik hiervoor volgen? (HBO niveau)

Hopelijk kan iemand me helpen :)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

"Therapeut" is een soortnaam, niet één beroep. Zo veel mensen zijn therapeut: fysiotherapeut, ergotherapeut, podotherapeut, creatief therapeut, psychomotorisch therapeut, psychotherapeut.. etc.

Als mensen het hebben over "m'n therapeut" waar het gaat om iemand die psychische hulp geeft, zal dat meestal een psychotherapeut zijn. Dat is een gespecialiseerd (klinisch) psycholoog of psychiater, dus je moet de universitaire studie psychologie of geneeskunde (in beide gevallen reeds aangevuld met vervolgopleidingen) gedaan hebben om tot de opleiding toegelaten te worden. Maar sommige mensen noemen elke hulpverlener "therapeut", dus dat kan ook een (basis of GZ) psycholoog zijn, een psychiater of bijvoorbeeld een maatschappelijk werker. Hoewel die laatste geen therapie geeft maar meer praktische hulp en eventueel psycho-sociale ondersteuning. Als je met een HBO opleiding therapie wilt geven op psychologisch vlak, moet je inderdaad denken aan creatieve therapie, psychomotore therapie of bijvoorbeeld psychosomatische fysiotherapie of haptonomie, hoewel zeker die laatste twee zich heel nadrukkelijk niet alleen op de psyche maar ook op het lichaam richten.

Wil je echt mensen behandelen die een depressie of andere stoornis behandelen, dan zijn dat wel zo'n beetje de mogelijkheden die je hebt op HBO niveau. Hoewel de hoofdbehandelaar van iemand met een (ernstige) depressie vrijwel altijd een psychiater of (klinisch) psycholoog danwel psychotherapeut zal zijn. Terwijl om te werken met jongeren met problemen of (ex) delinquenten je waarschijnlijk eerder aan maatschappelijk werk (MWD, maatschappelijk werk en dienstverlening) of SPH, (sociaal pedagogische hulpverlening) moet denken. Dat zijn al twee heel verschillende groepen die je noemt, waarbij er heel globaal gezegd vooral een verschil is in enerzijds behandelen en anderzijds begeleiden, ondersteunen en coachen en voor die verschillende vormen van hulpverlening in de meeste gevallen dus ook verschillende opleidingen nodig zullen zijn. Ik denk dat je het beste eerst kunt bepalen met welke van de groepen je het liefst werkt, en of je graag echt zelfstandig behandelt of dat het medebehandelen of begeleiden en ondersteunen je meer ligt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt! Dat maakt het voor mij wel een stuk duidelijker. Ben er alleen nog niet uit. Maar bedankt voor de uitgebreide informatie !

Andere antwoorden (1)

SPH of MDW zijn denk ik passende opleidingen voor de richting die jij op wilt. Beiden zijn op HBO niveau. SPH is meer gericht op groepen, terwijl MDW is gericht op individuele ondersteuning/therapie. Of je de titel therapeut aan je kan binden, ligt aan het werk dat je gaat doen. In de meeste gevallen zal het hulpverlener zijn hiermee. Maar dat maakt het werk niet minder boeiend of leuk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry MDW had MWD moeten zijn.