Is het mogelijk om een havodiploma aan te vragen/havoexamen te doen als je niet geslaagd bent voor je vwo-examen?

Dit vraag ik me af, omdat ik bang ben dat ik niet slaag omdat ik grote moeite heb met Nederlands, Wiskunde, Engels en Biologie.

Toegevoegd na 57 seconden:
Ik ben trouwens toch van plan om een HBO-opleiding te volgen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee dat kan niet: http://www.scholieren.com/blog/1569/gezakt-voor-vwo-geen-havo-diploma-als-troost

Antwoorden (3)

Als je niet slaagt voor je VWO-diploma kan je geen HAVO diploma aanvragen. Je kunt dan ook niet mee doen met het tweede tijdvak op het HAVO eindexamen. Het doet er dus niet toe of je het (net) niet gehaald hebt en of je toch een HBO-opleiding wilt doen. Je zult het jaar dus over moeten doen in HAVO 5 (afstromen dus).
Overigens bestaat het examen Nederlands en Engels grotendeels uit leesvaardigheid, en dit is heel goed te trainen door veel oefenexamens te maken. Als je ervoor zorgt dat je maar 1 vijf haalt voor Nederlands, Wiskunde of Engels kun je een vier halen voor Biologie en alsnog in aanmerking komen om te slagen, mits het hele examen met gemiddeld een 5,5 of hoger wordt afgesloten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nadat je gezakt bent, is die mogelijkheid er niet meer, zoals de andere antwoorden aangeven. Maar, er is wel een mogelijkheid en dat is het staatsexamen. Dat moet je nu al aanvragen, voor de vakken waarover jij twijfelt. Je kunt dan in de periode vlak na het reguliere examen de staatsexamens voor die vakken van havo maken, en als je dan niet geslaagd bent voor vwo en het havo staatsexamen voor die vakken waarvoor je bij vwo gezakt bent, wel gehaald hebt, krijg je een havo diploma.
Dit is niet altijd mogelijk, het hangt van je vakkenpakket af. Toen ik in de 6e zat was er iemand die het ook wilde, maar geen economie in haar pakket had, en dat was toen op de havo in alle profielen een verplicht vak. Daardoor kon zij haar havodiploma dus niet krijgen en had het geen zin om staatsexamens te gaan doen.
Vreemd dat je hier niets over gehoord hebt op je school. Hierover hoor je geïnformeerd te worden. Als je dit echt wilt, ga dan zo snel mogelijk bij je decaan langs, die kan je verder helpen. Staatsexamens kosten wel geld en je moet per vak betalen, ook als je ze uiteindelijk niet gaat maken omdat je de examens toch wel goed gemaakt hebt. Bovendien zorgt het ervoor dat je meer examens moet maken, en je studietijd dus over meer onderwerpen moet spreiden. Wanneer je er goed voor staat, raad ik het je daarom af, maar als je er echt magertjes voor staat of heel veel moeite hebt met de vakken die je noemt, dan is het natuurlijk het overwegen waard.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, een havo-diploma is geen variant van een vwo-diploma met een vak minder. Je zult hetzelfde examenprogramma moeten volgen als havoscholieren met schoolexamens en centrale examens. Als je al weet dat slagen voor het vwo niet realistisch is, kun je beter naar havo-5 gaan.
Computoon