Wanneer ben je bekwaam genoeg voor HAVO? (wat moet je kunnen)

Ik ben sinds een tijdje gestopt met mijn MBO opleiding Medewerker Maatschappelijke Zorg. En zit te twijfelen of ik een andere MBO opleiding ga doen, òf eerst HAVO (waarschijnlijk volwassen onderwijs) en daarna een HBO opleiding.

Maar nou is mijn vraag wat moet je kunnen qua leervaardigheid om HAVO aan te kunnen, en als je het profiel Cultuur en maatschappij kiest krijg je dan in de eerste twee jaren ook wiskunde omdat dat misschien verplicht zou worden?

Tot slot nog 1 vraagje,
is 19 jaar te oud om op een gewone middelbare school havo te kunnen volgen? of moet je dan perse volwassen onderwijs gaan doen?

(mijn gemiddelde rapport cijfer van TL is 6.8)

Hoop heel erg op jullie antwoorden ! (:

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Dat is natuurlijk een lastige vraag, want wat je leervaardigheden zijn is moeilijk te meten en het is niet het enige dat van belang is voor goede prestaties op school. Je geeft aan dat de theorievakken vaak goed gaan. Dat lijkt me een eerste belangrijk punt waarop ik dus zou zeggen dat de havo zal moeten kunnen lukken. Je geeft ook aan dat je werkt aan de dingen waar je nog wat moeite mee hebt (plannen en zelfverzekerdheid). Dit laat zien dat je bereid bent om te werken aan die dingen en je ook een bepaalde mate van inzicht hebt in je eigen kunnen. Beide zijn belangrijk. Motivatie speelt daarnaast ook een grote rol. Hoe graag wil je dit doen? Een hogere motivatie zorgt ervoor dat je meer doorzet en langer met de stof bezig gaat. Ik denk dat de motivatie van een 19-jarige die bewust kiest voor de havo hoger zal zijn dan die van een 15-jarige die op de normale manier in de 4 havo klas rolt.
Dus al met al lijkt het erop dat de havo best moet kunnen lukken, natuurlijk wel met volledige inzet van jou kant.
Over wiskunde: je moet je realiseren dat vanaf het schooljaar 2015/2016 op mbo4 niveau de landelijke examinering start van rekenen. Niet slagen voor dit examen betekent geen diploma. Ook op de havo is dit de bedoeling, maar ik weet zo niet wanneer daarmee begonnen wordt. Wat betreft de wiskunde dus, ga er maar vanuit dat je die krijgt op de havo, maar ook in het mbo. Gewoon iets om aan te werken, wat uiteindelijk best goed gaat komen, met wat goede begeleiding!
En over een gewone middelbare school: dit verschilt per school. Voor de bovenbouw van havo/vwo zijn geen landelijke regels opgesteld over hoe lang je erover mag doen en wat je leeftijd mag zijn. Elke school is hier vrij in. Dit zul je dus moeten navragen bij de school waar je je wilt inschrijven. Realiseer je wel dat je tussen 15-jarigen zit, een behoorlijk leeftijdsverschil op die leeftijd, denk ik. Mogelijk is volwassenenonderwijs een betere optie, maar dit is een keuze die je pas hoeft te maken nadat je gekozen hebt voor havo of mbo. Succes in elk geval!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zult vavo moeten gaan doen, dat is veel prettiger want dan heb je er ook geen gym meer bij en dat soort onzin en zit je niet tussen de 15jarigen.

Met cultuur en maatschappij hoef je inderdaad geen wiskunde te doen http://profielkeuze.qompas.nl/profiel.html?pro=4 maar houd er rekening mee dat je met dit pakket niet zoveel kan, zeker als je ook nog eens geen wiskunde hebt. Ga dit dus pas doen als je zeker weet welke HBO opleiding je wilt gaan doen en of die jou toelaat met dit profiel.
Ik voorzie overigens nog een ander, veel groter probleem: de verplichte rekentoets! Maar goed die krijg je ook binnen kort wel op het MBO dus je had die beter af kunnen maken: http://www.cito.nl/nl/Onderwijs/Voortgezet%20onderwijs/rekentoets_vo.aspx