Krijg ik studiefinanciering als ik in 2014 (aug/sept) start met een HBO opleiding?

Ik ben dit jaar (sept 2013) begonnen aan een WO opleiding. Dit is mij tot nu toe niet bevallen (ook mijn resultaten vallen tegen en vermoedelijk haal ik het jaar niet) en ik wil ermee stoppen (voor 1 febr).
Ik wil de rest van het jaar werken en gebruiken om goed na te denken over een volgende studiekeuze. Waarschijnlijk wil ik een HBO opleiding starten (heb er al een op het oog) die dan ergens in 2014 (aug/sept) zal gaan beginnen.

Krijg ik nog studiefinanciering in 2014? Nadat ik een halfjaar heb gewerkt? En nadat ik eerst een WO opleiding heb geprobeerd (ik heb namelijk begrepen dat je geen financiering krijgt nadat je eerst een hoger niveau hebt behaald maar geld dit ook als ik het dus niet heb behaald?).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Ja je krijgt gewoon studiefinanciering. Zolang je een opleiding volgt op een erkende school of universiteit dan het je recht op studiefinanciering.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar zitten wel wat voorwaarden aan. En per september 2014 veranderd er ook nog wat in die regeling. Maar je kunt er vanuit gaan dat je, als je de HBO opleiding in de vier jaar haalt, gewoon studiefinanciering krijgt.
Wanneer je aan een nieuwe bacheloropleiding in het hoger onderwijs wil beginnen moet je je aanmelden via www.studielink.nl. Het recht op studiefinanciering herleeft zodra je met je nieuwe opleiding begint. Voorwaarde voor studiefinanciering is dat je als voltijd student bent ingeschreven. Het recht op studiefinanciering vervalt zodra je je inschrijving beëindigt.

Voor de huidige maanden die je niet staat ingeschreven, heb je geen (uiteraard) geen recht op studiefinanciering. De studiefinanciering wordt pas weer voortgezet als je als voltijd student aan de nieuwe studie begint. De basisbeurs in de bachelorfase blijft gelden voor seizoen 2014-2015. Voor de masterfase gaan waarschijnlijk m.i.v. 1 september a.s. andere regels gelden (leenstelsel)
Het plan is er tot afschaffing / wijziging van het studentenreisproduct / OV-chipkaaart per 1 september 2016.

Let op de diplomatermijn: je beursmaanden worden, gerekend vanaf de maand dat je voor het eerst beurs kreeg, pas een gift, als je binnen 10 jaar met succes een afsluitend examen aflegt.
fisbel