Tot wanneer kan je stoppen met je universitaire opleiding, en krijg je nog studiegeld terug?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij mijn weten moet je je dan vóór 1 februari uitschrijven. Of dat alleen van toepassing is voor je eerste studiejaar weet ik niet. Kijk op Duo.

Het beste antwoord

Als je (tijdelijk) wilt stoppen met je opleiding, dan moet je je uitschrijven. Dat kan meestal via Studielink. Selecteer in Studielink de opleiding waarvoor je je wilt uitschrijven en druk in op de knop 'Verzoek tot uitschrijven'. Vervolgens vul je de maand in per wanneer je niet meer ingeschreven wilt staan en geef je aan wat de reden is van je uitschrijving. Eventueel kun je ook een verzoek tot restitutie van eventueel teveel betaald collegegeld indienen. Het duurt maximaal acht weken voordat je uitschrijfverzoek is verwerkt en je eventueel restitutie ontvangt.

Algemeen: Je betaalt meestal voor de periode dat je ingeschreven hebt gestaan.
Let op: Je kunt je NIET uitschrijven met terugwerkende kracht.
Let op: Zet zelf je studiefinanciering en OV stop bij DUO.
Wil je je later weer opnieuw inschrijven, dan kan dat in beginsel alleen per 1 september.

1-februari-regeling
In het studiejaar waarin je voor het eerst studiefinanciering ontvangt, kun je gebruik maken van de 1-februari-regeling. Je krijgt dan de eerste maanden prestatiebeurs (inclusief aanvullende beurs en de Studenten OV-chipkaart) omgezet in een gift (maximaal 5 maanden).

Wat moet je doen?
Zet uiterlijk per 1 februari je studiefinanciering en Studenten OV-chipkaart stop. Uiteraard gaan de maanden studiefinanciering die je ontvangen hebt wel af van je totaal aan studiefinancieringsrechten. Als je gebruik maakt van de 1-februari-regeling, hoef je niet per se met je studie te stoppen. Je mag ingeschreven blijven staan aan de universiteit.
fisbel