Waarom krijg ik minder studiefinanciering en ouderbijdrage dan mijn vriend?

Waarom krijgt mijn vriend meer studiefinanciering en ouderbijdrage dan ik?
Ik studeer op het hbo en krijg €97,85 studiefinanciering en mijn ouders kunnen €182,06 en €49,72 bijdragen.
Dat is in totaal €329,63.
Mijn vriend studeert op het mbo en krijgt €395,67 studiefinanciering. Zijn ouders kunnen niks bijdragen.
Waarom krijg ik in totaal minder terwijl ik een hogere studie volg?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

De studiefinanciering van mbo is anders geregeld dan die van hbo en uni. Dat je minder krijgt komt juist doordat je een hogere opleiding volgt. Er wordt vanuit gegaan dat jij met je hbo studie een beter betaalde baan zult krijgen dan je vriend met een mbo opleiding. Jij zult dan ook beter in staat zijn een lening terug te betalen.

Ik vind het zelf een wat kromme redenering, maar dat is wel wat erachter zit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Studiefinanciering is deels afhankelijk van het inkomen van de ouders. Om die reden krijg jij vermoedelijk alleen een basisbeurs en je vriend een aanvullende beurs. De aanvullende beurzen kunnen hoog uitvallen.