Kan een hogeschool je verplichten mee te gaan op werkweek?

Ik heb al eerder vragen die redelijk op de mijne lijken voorbij zien komen maar bij mij is de situatie toch nét even wat anders.

Begin oktober heeft de Hogeschool waar ik nu op zit een werkweek gepland. Allemaal hartstikke leuk voor de meeste mensen, maar niet voor mij. Ik heb namelijk een redelijk serieuze vorm van heimwee. M.a.w. als ik één nacht, of langer van mijn "vertrouwde omgeving" weg ben word ik hartstikke gek.

Ik ben naar elke kamp dat wij op de basisschool en middelbare school hebben gehad wel geweest maar telkens na de eerste nacht vroegtijdig vertrokken naar huis. Tevens ben ik de afgelopen jaren ook niet op vakantie geweest wegens mijn heimwee.

Ik ben mij ervan bewust dat heimwee maatschappelijk niet geheel geaccepteerd wordt en vaak gezien wordt als aanstellerij. Dit is het bij mij zeker niet. Ik baal er namelijk zelf ook hartstikke erg van dat ik niet op vakanties kan en al enkele kampen heb gemist. Maar op die bewuste momenten kan ik maar aan een ding denken: thuis.

Daarnaast is het ook zo dat wij het thuis niet erg breed hebben en ik bovenop de 3000 euro die de school me al gekost heeft moeilijk nogmaals 400 euro kan (en wil) missen voor een weekje.

Mijn vraag is dus, kan de school mij verplichten mee te gaan? Ik ben bereid deze tijd in drie- of viervoud goed te maken zolang ik maar niet mee hoef.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Dit is vaak wel mogelijk. Overleg dit dan met je school.
Bij ons op school hoeft iemand niet mee op werkweek omdat hij allergisch is voor huismijt of iets vergelijkbaars. Hij moet gewoon hele dagen aan het werk op school.