Wat is een suggestieve vraag?

In mijn zoektocht naar het antwoord wat een suggestieve vraag is depneer ik deze even hier. Om te voorkomen dat er elle lange reacties komen (niet wenselijk) maar ook om de diepte in te gaan stel ik een vraag op drie verschillende manieren met daarbij de vraag welk suggestief is en welke niet.

1. Waarom geloven mensen in een god?
2. Waarom geloven alle mensen in een god?
3. Waarom geloven veel mensen in een god?

Wat is hier nu een suggestieve vraag? En zit er een duidelijk "sterke" of juist "zwakke" versie bij?

Als ex-trainer heb ik mijn cursisten altijd de algemene definitie voor geschoteld maar ben aan het twijfelen gebracht.
Hoor het graag en hou het kort.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.9K

Het beste antwoord

Heel kort dan. alledrie de voorbeeldvragen zijn NIET suggestief.

Wie anders beweert mag dat vinden, maar hij/zij wijkt daamee wel van de gangbare mening af, ook die van woordenboekmakers trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

1) Dit is een juiste vraag...
2) Niet elk mens gelooft in God, dus deze vraag is suggestief...
3) Dit is een juiste vraag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn alle drie suggestieve vragen. De eerst gaat er al van uit dat er mensen zijn die in een goed geloven? De tweede logisch ook en de derde natuurlijk ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk nummer 2.Suggestie wordt gewekt dat alle mensen in een god geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn alle drie geen suggestieve vragen. Bij een suggestieve vraag zit er al een antwoord verwerkt in de vraagstelling. Bijvoorbeeld: "Die vent is dom, nietwaar?".
Als vraagsteller stuur je bij een suggestieve vraag al op een bepaald antwoord.

Jij maakt wel aannames in je vragen (dat er mensen zijn die in God geloven), maar dat maakt de vragen niet suggestief.

Toegevoegd na 4 minuten:
NB: Bij een suggestieve vraag verwacht de vraagsteller wel een antwoord, maar hij gaat ervan uit dat hij het antwoord al weet ("Jij dacht zeker dat ik niet zou komen he?"). Dit in tegenstelling tot een retorische vraag, waarbij de vraagsteller helemaal geen antwoord verwacht ("Ben je nou helemaal op je achterhoofd gevallen?").

Toegevoegd na 1 uur:
Ik ben heel benieuwd naar de reden van de minduimpjes.

Zie hier voor meer toelichting: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vraag_%28taal%29#Suggestieve_vraag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit zijn vragen die je helpen de geest van de persoon, op grond van datgene wat hij reeds weet, tot een conclusie te leiden waar hij misschien nooit aan had gedacht

In feite zeg je bij jezelf: ’Ik weet dat deze leerling dit en dat weet, dus wanneer ik hem in logische volgorde enkele vragen stel, kan hij tot de juiste conclusie komen. Maar wanneer ik de suggestieve vragen oversla en hem ineens de hoofdvraag stel, zal hij misschien de verkeerde conclusie trekken.’ Met andere woorden, de leerling bezit inlichtingen waarmee hij tot het antwoord kan komen. Maar hij heeft hulp nodig.
Het is natuurlijk het gemakkelijkst hem het antwoord te vertellen. Maar wanneer je suggestieve vragen gebruikt, maak je het antwoord niet alleen gemakkelijker te aanvaarden omdat de leerling het zelf geeft, maar help je hem tevens zijn denkvermogen te ontwikkelen.

Jouw vragen zullen zijn geest via de stappen van logisch denken tot de juiste conclusie voeren. Hier zal hij later oneindig veel profijt van hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Waarom' vragen horen per definitie bij oorzaak zoekende vraagstellingen.

Het lijkt in deze een suggestieve vraag, omdat er verondersteld wordt dat er 'mensen zijn die geloven in god..' Het is een constatering die 'vraagt' om de oorzaak van het gevolg (in deze dus niet positief of negatief)

Alleen bij selectieve waarneming of 'verkeerde' interpretatie.. een interne ruis, in de communicatie.. (zender -> ontvanger model)

Je geeft hierin niet zoals bij een suggestieve vraag je eigen mening en mag je alle drie de vragen als open vraag zien..

PS: alle of veel mensen is jou eigen interpretatie en kan er voor zorgen dat 'ontvanger' eerst om verduidelijking vraagt voordat hij/zij antwoord. (Zijn/haar interpretatie is daarbij wel van belang)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een suggestieve vraag, dring je iemand eigenlijk jou mening op.
Dit zijn dus geen suggestieve vragen, maar vraag 2 en 3 zijn wel subjectief. Bij vraag 2 gaat de vraagsteller er vanuit dat alle mensen in een goed geloven. Bij vraag 3 heeft de vraagsteller bepaalt dat het er veel zijn, maar iemand anders kan best vinden dat het er weinig zijn.
Vraag 1 is een objectieve vraag. Bij deze vraag kan de beantwoorder 'blanco' nadenken over de vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een suggestieve vraag is:

" Zijn mensen van nature lui ? "

De vraag stuurt de antwoorder een bepaalde richting in . Dat is suggestief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij de derde omdat u hierdoor veel denkruimte geeft
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De tweede is feitelijk onjuist ; die gaat namelijk uit van een onjuist gegeven, namelijk dat ALLE mensen aan dat profiel voldoen.
De eerste en derde zijn beide algemeen en zou je zo kunnen stellen, al zal je er geen sluitend antwoord op gaan ontvangen. Suggestief zijn ze echter niet zozeer.

In een suggestieve vraag zit het antwoord - of verwachtte antwoord- of de mening van de vragensteller al 'ingebakken'. De vragen uit je voorbeeld vallen in dat opzicht best mee. Een suggestieve vraag zou eerder luiden : waarom zijn er zo veel mensen zo dom om (niet) in een God te geloven ?

Zodra je ook maar enigszins zou kunnen verwachten dat er ergens iemand zijn tenen kromt bij het lezen van je vraag, pas dan is hij echt suggestief te noemen.