Wat is de meestnutteloze diploma die je ooit hebt gehaald

Denk bv aan: certificaten, zwemdiploma's, bewijs van deelname, enz

Weet jij het antwoord?

/2500

Tandenpoetsdiploma (op de basisschool)

veterdiploma. Veterstrikken hoeft niet gecertificeerd te worden. Leert iedereen op den duur wel!

Ik heb een baby-verschoon-diploma gehaald toen mijn dochtertje werd geboren.

Fietsdiploma... je leert er niets door (aangezien verkeer een vak op school is op de meeste basisscholen ) en je mag zonder diploma ook fietsen.

Er was ooit eens een computerprogramma (eind jaren 80) waarmee je bij ministeries en rijksbibliotheken kon kijken welke boeken zij hadden. Mijn toenmalige baas (een sociaal-wetenschappelijk onderzoeksbureau) stuurde mij op een tweedaagse cursus om dat programma te leren gebruiken, en afsluitend kreeg ik een diploma. Ik heb er vervolgens niets meer aan gehad - mijn volgende werkgevers hadden zelfs nog nooit van het programma gehoord! Ik zou niet eens weten waar (en of) ik dat diploma (nog) heb, en hoe die cursus heette ben ik al helemaal vergeten ...

Taxichauffeursdiploma (voor mijn bijbaantje, he... :P)

''1e plaats Wat Je Niet Allemaal Kan Doen Met Een Meloen''...

Diploma Zuinig Rijden

Een certificaat dat ik de evenaar gepasseerd ben, zou de boot zinken dan heb je er echt niets aan.

Mijn veterdiploma!!

Mijn VWO diploma: ben dat ding kwijt, en geen hond is er na m'n studie recht ooit in geinteresseerd geweest. En voor m'n zwemdiploma geldt hetzelfde. Voor beiden geldt overigens wel dat de daar opgedane kennis natuurlijk wel handig is, maar dat vroeg je niet...

Het veterstrikdiploma, ieder kind leert van zijn ouders al verters strikken of de ouders leren het het kind snel als het kind thuis verteld dat ze daar mee bezig zijn op school.

Geen enkele, want elke diploma heeft nut. Een diploma is het sluitstuk of erkenning van een bepaalde prestatie die je hebt geleverd of een gebeurtenis die je hebt meegemaakt. O.K, er zullen er zijn die minder nut hebben dan andere, maar zo hebt je je vraag niet gesteld. Je impliciete aanname is dat de ene diploma nuttelozer is dan de andere, althans zo lees ik het. Een kind is bijvoorbeeld apetrots als ie het eerste zwemdiploma haalt. Dat is dus als ervaring nuttig. Het feit dat er later nooit wordt gevraagd naar het zwemdiploma als "bewijsstuk" doet niets af aan het oorspronkelijke nut van het behalen van de zwemdiploma.

"pieten-diploma" op de basisschool

Achteraf kun je van een diploma zeggen dat het nutteloos was, maar op het moment dat je het krijgt is het waardevol voor je. Denk aan het veterdiploma in groep 2 of het tafeldiploma in groep 5 (tafel van 2, 3 enz.) Wat was je trots op je diploma, ook al lach je er nu om!

Schaakdiploma. Was wel het leukste diploma, denk ik.

Ik heb vroeger nog een type-diploma gehaald. Was verplicht. Toen dacht ik: "geef me een rol wc-papier, daar heb ik veel meer aan." De waarheid heeft me echter achterhaald.

Mijn dansdiploma´s ;-) En een certificaat voor succesvol 9 keer aanwezig zijn voor een cursus Pech Onderweg in 1985

Jaren geleden het basisdiploma boekhouden, wilde mijn werkgever graag. Het bedrijf organiseerde echter zelf de cursus. Niet vreemd dat ik slaagde. (Ben daarna vrij snel van werkgever veranderd; eigen bedrijf en laat boekhouden aan mijn vrouw over. Die is er beter in dan ik en ze vindt het nog leuk ook.)

hbo-diploma

Pietendiploma (van PietenGym op de basisschool, als Sinterklaas weer kwam)

bij mij ook het veterdiploma. als het gaat om officiële diploma's, een certificaat dat ik met de computer om kan gaan. hallo, ik ben 24, en opgegroeid met zo'n ding - ik heb dat certificaat uit m'n neus etend gehaald, en er niets voor gedaan. kan met niets wat ik zonder ook niet kon.

Heb ooit op m'n zestiende in Namibië een (tijdelijk) rijbewijs gehaald zodat ik er ook "formeel" in een auto mocht rijden. Kwam er op neer dat ik de ambtenaar van dienst 50 dollar moest geven en hij mij in een rammelend barrel vijf kilometer over een rechte weg liet rijden (benzine is duur). Vervolgens weer vijf kilometer terug maar de beste man had er zélf te veel lol in om mij die ook nog eens te laten rijden zodat ik op de bijrijdersstoel plaats moest nemen. Aangekomen in het kantoortje (dat overigens tevens dienst deed als binnenlandse grenspost, gemeentehuis, basisschool, pakhuis, artsenpost enz. enz.) kreeg ik een glimmend groen papiertje met mijn er inderhaast opgeplakte pasfoto en wat stempels. Enige waar dat ding sindsdien voor gediend heeft is het vanachter glas een plekje in de hal opvullen.

Diploma dat mijn knuffelhondje goed verzorgd was door mezelf...

NIMA A & NIMA B overgewaardeerd diploma, met logisch denken kom je veel verder

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100