Opleiding afmaken of stoppen?

Ik volg een opleiding in de zorg maar twijfel steeds vaker of ik hier wel in verder wil. Maar ik zou ook niet zo gauw weten wat ik wel zou willen doen. Is het verstandig om de opleiding af te maken of kan ik beter de tijd en energie in iets anders steken? Ik moet nog twee jaar.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
afmaken!

Het beste antwoord

Gooi het niet weg, alle tijd die je er nu in geinvesteerd hebt is weggooide energie, Dat is toch zonde!!
Ga na bij je zelf waar je nu moeite mee hebt.Wat is de rede dat je in een dip zit? Zet ze om in leerdoelen. Komop kopop wat is twee jaar ,dat is zo om hoor! Dan heb je wel je papiertje. Bespreek je leerdoelen met je begeleider,maak inzichtelijk hoe je verder kan. Dan zou je opgelucht kunnen zijn. Ben je een goede planner? Heb je moeite met je huiswerk? Maak het overzichtelijk. Geloof me ik werk zelf in de zorg en heb veel stagaires in een dipje gezien die ik begeleid. Maar de kunst is om erachter te komen waarom je in een dipje zit. En dan er aan te werken. Don't give up !! Ik wil je niet overtuigen hoor als je echt met tegen zin naar je opleiding gaat en je ziet er helemaal geen brood meer in ,is het jou keuze..... maar onderzoek eens waar de dip vandaan komt. Anders kom je die dip ook weer tegen als je wat anders gaat doen. Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Overleggen met de dekaan!! (Of is 't decaan?)
Vragen of je over kunt stappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar kan de decaan je bij helpen!!
Met allerlei interesse-tests enzo. Evt. op internet zoeken naar interesse-tests, de uitslagen printen en meenemen naar de decaan.
Initiatief tonen in zoiets is ook al een aanwijzing voor een decaan of 't wel of niet verstandig is om over te stappen, etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 mmm. Inderdaad een interessetest of beroepskeuzetest. De decaan kan hier goed helpen.
Moeilijke vraag. Mijn beste advies zou zijn om met je studie door te gaan, in ieder geval totdat je weet wat je wil. Dan kun je alsnog overstappen naar een andere studie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gaan praten met je studie loopbaan begeleider, mentor, coordinator of decaan. Goed je twijfels uiten en daar goed over praten. misschien zijn er manieren waarop je de opleiding af kan maken op de manier die jij wilt.

Ik weet niet of dit mbo of hbo is, maar als je iets hebt om op terug te vallen is dat wel fijn.

Ik ben zelf na 2 jaar gestopt op het hbo omdat ik de druk niet aan kon. Maar ik heb wel een goede mbo diploma waar ik nu dankbaar gebruik van maak in mijn huidige werk.

Zorg dat je iets hebt om op terug te vallen in het geval dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou wel zonde zijn van de reeds geinvesteerde tijd.
Als je toch niet weet wat je wilt kan je het maar beter afmaken. Want dan heb je in ieder geval een goeie opleiding op zak. Want zonder opleiding zal je zeker niet aan een baan komen. Staat op je cv ook beter wanneer je daadwerkelijk iets afmaakt. Anders sta je te boek als iemand die nooit wat afmaakt.....
Doen meid! Niet twijfelen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een opleiding is altijd beter dan geen opleiding. Het geeft namelijk je denk en werk niveau aan.

Dus ga door met je opleiding EN bedenk wat je wel wilt doen. Dit is namelijk de belangrijkste vraag. Wil je iets doen wat wel kan met je opleiding (en een beetje omscholing) dan ben je blij dat je door bent gegaan. Als je echt iets anders wilt dan kun je altijd nog overstappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou als ik jou was goed gaan rondkijken wat er allemaal is, en kijken naar mijn hobby's enz om te bepalen wat ik leuk vind. ik zou ook met mijn leraar om de tafel gaan om te bekijken wat er allemaal voor opties zijn. ik zal zeker niet stoppen met de opleiding maar van de ene naar de andere opleiding gaan. en waarom niet stoppen?? omdat het heel erg moeilijk is om nadat je gestopt bent de motivatie te vinden om weer naar school te gaan. ik zie het zo veel om me heen dat mensen stoppen en gaan werken en vervolgens nooit verder komen dan vakken vullen bij appie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meest interessante vraag is altijd ‘waarom?’.
Waarom twijfel je of je door wil gaan? Waarom niet de zorg in? En denk eens terug: waarom ben je er toentertijd aan begonnen? Wat is er in de tussentijd gebeurd?
Probeer eens helder te krijgen, niet wát je moet doen, maar waarOM je het zou doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang je niet weet wat je anders zou willen kun je beter doorgaan op de weg die je bent ingeslagen, maar wel je ogen open houden, wellicht komt er een studie die raakt aan wat je nu doet die je wel leuk vind. Dan hoef je maar een paar nieuwe vakken te doen.

Wat opleiding doen betreft, kun je ook bedenken wat goed staat op je cv. Een baas neemt liever iemand die doorzet als het even niet leuk is. Maar een baas neemt ook liever iemand die weet wat die wil.

Dus doorgaan zolang je het nog niet weet en switchen zodra je het wel weet (behalve als je al zo dicht bij het eind bent dat het halen van je diploma gewoon een strategisch verstandige keus is, die goed te doen is)

Toegevoegd na 2 minuten:
De studie keuze is niet alleen bepalend voor het werk dat je gaat doen. Veel mensen werken in een ander beroep dan waarvoor ze geleerd hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke opleiding volg je, hoe lang ben je al bezig? Daarbij zou ik eerst uitzoeken wat je dan wilt/kunt. Misschien kun je deze opleiding als opstap gebruiken of als zij-instromer verder. Overleg op school, doe een beroepskeuzeinteressetest en laat je voorlichten, stoppen kan altijd nog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hay , ik heb tijdens mijn opleiding precies het zelfde gedacht.. je hoeft er niet te blijven werken maar dat papiertje heb je wel op zak dan.
Ik ben blij dat ik het gedaan heb, als ik nu het verschil in salaris zie met collegas die exact hetzelfde doen als ik..ben ik stiekem toch wel blij.
Het positieve is ook in de zorg is zolang ik me kan herinneren altijd werk.
En ook onregelmatig. Handig als je straks of misschien nu wel een gezin hebt, dan kun je er voor kiezen om alleen savonds te werken, of smiddags of smorgens.
Maar dat is mijn mening.
Ik wens je veel succes met je keuze! Groetjes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak weet je pas of het iets is als je hebt geprobeerd. Je hebt het geprobeerd, als het niet iets is voor jouw, zou ik ermee stoppen.

Maar je zult wel moeten onderzoeken wat wel jouw passie is. Waar wordt je nu echt gelukkig van?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut afmaken! Je bent nu bezig met deze opleiding en dat betekent dat (als het goed is) je nu in de stof zit. Terwijl je deze opleiding afmaakt kun je om je heen gaan kijken of je iets beters vindt. Heb je wat beters gevonden: dan ga je daar naartoe nadat je dit afgemaakt hebt. Je hebt dan extra kennis en ervaring om van de opleinding naar je keuze een succes te maken. Kun je niks vinden? Dan heb je in elk geval het diploma van deze opleiding en kun je aan het werk terwijl je rondkijkt.
Misschien vindt je dit wel een heel ouderwets antwoord maar meestal werken van die ouderwetse dingen wel goed. =)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sandy,

Even doorbijten, hoe moeilijk het nu ook is om de motivatie te vinden dat te doen, en hoe aantrekkelijk het ook lijkt om toe te geven aan "leukere" dingen.

De reden is, hoe afgezaagd ook, eenvoudig: als werkgever erken ik dat een diploma feitelijk niet zoveel zegt, de helft van m'n personeel die -niet- hebben gestudeerd zijn slimmer en inventiever dan diegene die wel 4 jaar hebben doorgehaald. Maar tegelijkertijd kan ik je garanderen dat de meeste personeelsmanagers (degene die jouw CV in eerste instantie beoordelen op wel/geen uitnodiging) het risico niet willen lopen om een fout te maken en daardoor hun baan/hypotheek op het spel te zetten.

Zonder diploma dus 5% kans t.o.v. degene die wel hebben doorgezet, en dat werkt cumulatief: doordat je kansen mist in het begin, werkt dat door in de rest van je leven.

Samengevat: doorgaan!

Heeft geen zin om te zeggen dat ik boos op je word als je stopt zeker?

Groet,
Peter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorlopig doorgaan.
Wel blijven oriënteren, door middel van gesprekken met de juiste raadgevers. Jij moet voor jezelf eerst duidelijkheid krijgen welke richting je wel op wil.
Bovendien is het niet zo vreemd dat je tijdens een opleiding gaat twijfelen aan de juistheid.
Stop je nu dan loop je het risico dat je helemaal geen studie meer oppakt. Maak je dit af dan heb je in ieder geval wat en kun je alsnog de nieuwe richting inslaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twijfel is moeilijk.. Als ik jou was zou ik de opleiding afmaken voor zover mogelijk. Dan heb je in ieder geval een diploma in de pocket. En twee jaar... wat is twee jaar in een mensenleven.. :) Je kunt ook naast je opleiding wat andere dingen doen, misschien kun je keuzevakken en cursussen volgen in de richtingen die je ook boeiend lijken. Zo ben je toch met voor jou boeiende dingen bezig en maak je ondertussen je opleiding af.