Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoevaak kun je een propedeuse over doen?

Ik heb een HBO propedeuse geprobeerd te halen in Enschede, en dit is niet gelukt. Toen ben ik naar Groningen gegaan om een andere HBO propedeuse te halen, en dit dreigt ook niet te lukken.
Welke opties heb ik nu nog? Kan ik bijvoorbeeld bij een andere studie een HBO propedeuse proberen te halen in Groningen, of kan ik dezelfde HBO propedeuse nog een keer proberen te halen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij krijg je vooral een studiefinancieringsprobleem?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is het wel mogelijk om nog een keer aan een andere of dezelfde studie te beginnen?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je op een opleiding in het eerste jaar niet genoeg punten haalt om over te gaan (meestal tussen 45/50 pt), krijg je meestal een afwijzend studie advies. Je kunt dan niet meer bij dezelfde school dezelfde opleiding doen. Stel dat je in Enschede economie studeerde, dan mag je wel weer economie studeren in Groningen, maar niet in Enschede. Als je zou besluiten Nederlands in Enschede te studeren, dan zou dat wel kunnen.

In principe is het dus mogelijk om je eerste jaar wat keertjes over te doen, al is dat niet echt handig i.v.m. je studiefinanciering. Daarnaast moet je voor jezelf bekijken of je niet beter functioneert op het MBO of de universiteit. Als je 21+ bent, kun je bijvoorbeeld een toelatingsexamen voor universiteit doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding