Kan ik slagen met een 4 op het CE van wiskunde 2013?

Dankzij nieuwe regels mag je bij de vakken Nederlands, Engels en Wiskunde maar één 5 hebben (dus geen 4). Nederlands en Engels vormen voor mij geen probleem, wiskunde echter wel. Ik sta op dit moment voor mijn SE wiskunde een 5,1 (vwo). Stel dat ik op mijn CE een 4 haal, sta ik gemiddeld een 4,5 dus afgerond een 5. Kan ik hiermee slagen of niet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij mag je een aantal verlies punten hebben

Antwoorden (3)

Met een afgeronde 5 slaag je, met een afgerond 4 niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dan ben je geslaagd (als je tenminste aan alle andere voorwaarden hebt voldaan):

Wanneer ben ik geslaagd voor het eindexamen havo of vwo?

Sinds het schooljaar 2011-2012 zijn de exameneisen aangescherpt. Je moet gemiddeld een voldoende halen voor alle vakken van het centraal examen. Vanaf het schooljaar 2012-2013 geldt ook dat je op havo of vwo niet meer dan één 5 mag halen voor de vakken Nederlands, Engels en wiskunde.

Slagen en zakken in de 2e fase

Je bent geslaagd als het gemiddelde cijfer voor de vakken van het centrale examen ten minste een voldoende is (onafgerond 5,5). Is dat zo, dan geldt aanvullend 1 van de volgende voorwaarden. Je bent geslaagd als:

alle eindcijfers een 6 of meer zijn; of
1 eindcijfer een 5 is en alle andere eindcijfers een 6 of meer zijn; of
1 eindcijfer een 4 is en de overige eindcijfers een 6 of hoger zijn en als het gemiddelde van alle eindcijfers 6.0 of meer is; of
voor 2 vakken de eindcijfers 4 en 5 of 2 x 5 zijn en het gemiddelde van alle eindcijfers 6.0 of meer is.

Daarnaast moet je voor culturele en kunstzinnige vorming en lichamelijke opvoeding een voldoende of goed hebben gehaald.

Deze eisen gelden ook als je vanuit het voortgezet onderwijs voor 1 of meer vakken bent uitbesteed naar het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo).

Ga bij de berekening van het gemiddelde cijfer van het centraal examen uit van het onafgeronde cijfer. Je moet minimaal een 5,5 halen (het 1e getal achter de komma moet een 5 of hoger zijn). Daarna gelden de overige uitslagbepalingen. Als je gemiddeld een 5,4 hebt gehaald voor je centrale examens, ben je zonder meer gezakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee,

Dan ben je niet geslaagd, met ingang van 2012/2013 geld namelijk de zogenaamde kernvakkenregel.

Je moet dan o.a. voldoen aan de volgende eis:

"Bij je eindcijfers in het rijtje Nederlands, Engels en wiskunde maar ten hoogste één vijf voorkomt (dus één 5 en verder 6 of hoger of alle drie 6 of hoger). Dit is de zogenaamde kernvakkenregel."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gemiddelde wordt toch een 5?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat toch echt om het gemiddelde hoor van Centraal examen + schoolexamen. Leerlingen in het havo en vwo mogen vanaf schooljaar 2012/2013 maximaal één vijf als eindcijfer (het gemiddelde van het schoolexamen en centraal examen) behalen voor de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde. http://www.onderwijsvanmorgen.nl/strengere-exameneisen-voor-kernvakken/