Kan na 3 HAVO en dan MBO naar HBO?

Ik zou graag na 3 HAVO naar MBO ICT gaan, en vervolgens HBO ICT doen. Moet ik dan de hele MBO studie afmaken of kan ik na 1 of 2 jaar doorstromen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan beter van 5 HAVO naar HBO.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet in elk geval Wertos.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha jij bent me er een. Je vorige vraag ongeveer een jaar geleden was: Wat zijn de toelatingseisen voor Harvard University, dit omdat je daar misschien wilde gaan studeren en nu wil je naar het MBO? Iets is er dit jaar niet helemaal goed gegaan bij jou dit jaar...

Het beste antwoord

Als je eerst de Havo hebt afgemaakt kun je vaak wel vrijstellingen krijgen op een MBO4 opleiding. Nu staat jouw staat van dienst (overgangsbewijs naar havo 4 moet je wel hebben dus) gelijk aan een vmboT diploma dus krijg je geen voordeeltjes. Dus je moet de hele MBO doorlopen.

Je kunt bij sommige opleidingen op het HBO wel voordeeltjes van een gelijke MBO opleiding hebben maar dat ligt echt aan de HBO instelling.

Ik ben van mening dat een havo diploma niet per se meer waard is omdat je dan al een diploma hebt. Een mbo diploma is tegenwoordig meer waard omdat je dan al een beroepsopleiding hebt itt alleen maar de voorbereiding van de havo. En een overgangsbewijs naar havo 4 staat gewoon gelijk aan een vmboT diploma. Het gaat wel sneller als je eerst je havo afmaakt en dan hbo gaat doen maar als je blijft zitten maakt het weer niets uit.

Je moet wel zeker weten dat je een MBO4 opleiding gaat afmaken maar anders heb je echt niets (geen startkwalificatie) wat je wel zou hebben met een havo diploma.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartelijk dank voor uw reactie, ik stel deze vraag omdat HAVO waarschijnlijk niet gaat lukken en ik dus na 3 HAVO wil overstappen op MBO omdat dit meer gericht is op wat ik wil en daarvoor voor mij een betere weg is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dan is de overstap naar een mbo4 opleiding een goed idee maar dan moet je WEL een overgang hebben naar havo 4. Als je blijft zitten kun je niet naar een mbo4 opleiding. Misschien een MBO3 opleiding of het zal vmboT 3de jaar worden of heel soms vmboT4de jaar. Je moet dan wel echt serieus alles op alles zetten voor je MBO4 opleiding anders heb je helemaal niets.
Computoon
11 jaar geleden
Dan zul je nu alles op alles moeten zetten om in ieder geval niet te blijven zitten in Havo 3, anders kun je ook niet naar het mbo na dit schooljaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt inderdaad, dit jaar overgaan gaat wel lukken. Bedankt voor uw help. Ik zal uw antwoord als 'Beste Antwoord' markeren en de vraag sluiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doe je best, want als je het MBO niet haalt heb je niks, geen diploma en geen toekomst.

Andere antwoorden (1)

Heb je een overgangsbewijs van havo-3 naar havo-4 dan kun je op het mbo een niveau-4 opleiding volgen.

Ik heb echter nergens kunnen vinden op internet dat je tussentijds van een mbo- naar een hbo-opleiding kunt overstappen. Wel zijn er mbo-opleidingen waar je tijdens je laatste mbo-jaar al een of enkele onderdelen van een daarbij horende hbo-opleiding kunt volgen, zodat je die later niet alsnog hoeft te doen en de totale studieduur op het hbo kan worden bekort.

Ik zou kiezen voor de kortste weg: eerst havo, dan hbo. Dan heb je in ieder geval al een diploma.
Computoon