Mag een school de leerlingen verplichten om proefwerkblokken af te nemen?

Bij ons op school is het de gewoonte om proefwerkblaadjes bij de conciërge te kopen voor 5 euro per blok, en die dan zelf mee te nemen naar een proefwerk ipv blaadjes van de leraar. Het is mij gelukt om blaadjes van iemand anders te krijgen, maar hier staat het logo van een andere school op. Toen ik laatst mijn proefwerk op zo'n blaadje maakte kreeg ik de mededeling van het afdelingshoofd dat ze hier niet van gediend zijn, en dat de volgende keer mijn werk niet zal worden nagekeken.
Ik vind dit dus echt onzin, en ik vraag mij dus af: Mag een school de leerlingen verplichten om proefwerkblaadjes van de school af te nemen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zit je op het voortgezet onderwijs, het MBO of het HBO?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zit op het VO
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hardloper, nee die moet je kopen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet beter als dat het op mijn beide middelbare scholen & de scholen eromheen een proefwerkblok verplicht was. Ach, als dat het ergste van een school is...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, het mag dus niet. Zie mijn antwoord,

Het beste antwoord

Nee, dat mag niet! Dit bedrag moet vrijwillig zijn, zie toetsingsvraag 5 op pagina 2 in de bron. Alle toetsingsvragen moeten met ja beantwoordt worden anders voldoet de school niet aan de betreffende wet. Eén negatief beantwoorde vraag zorgt voor extra toezicht van de inspectie.

Toegevoegd na 48 minuten:
Mijn antwoord geldt dus voor elke middelbare school, je hebt al in de reacties gezet dat het daarover gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dat mag. Het is ook heel gebruikelijk dat scholen daar eisen aan stellen, zodat ze zeker weten dat het proefwerk op een 'geschikt' blaadje geschreven word.
De meeste scholen zorgen echter ervoor dat mensen het papier krijgen. Op mijn school kreeg je een blok, waar je het mee moest doen. Was het op of was je het kwijt, dan kocht je een nieuwe. Dit om te voorkomen dat mensen 'slordig' omgingen met het blok.
Scholen mogen wat dat betreft hun eisen stellen, mocht het totaal onredelijk zijn, dan zou ik contact opnemen met de leerlingenraad oid, zodat die dat kunnen aankaarten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Op mijn oude school moesten wij ze ook kopen, in mijn tweede school jaar kreeg de school een nieuwe naam + logo, je raad het al, mijn oude proefwerkblok mocht ik niet meer gebruiken. Echt waanzin!
Een instantie mag nimmer verplichten om tegen betaling artikelen bij hen af te nemen, dit is namelijk concurrentievervalsing, wil de school dat je gebruik maakt van die proefwerkblokken zijn ze verplicht deze gratis ter beschikking te stellen.

Mocht het zijn dat je nog leerplichtig bent en studeert aan een VMBO mag de school helemaal niets in rekening brengen daar op die scholen alle onderwijs ondersteunende materialen betaald moeten worden uit de rijksbijdrage die elke school per leerling krijgt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kleine rectificatie:

VMBO moet zijn VO (voortgezet onderwijs).