Wat is een betere weg van VMBO-T naar uiteindelijk HBO?(toelichting) Wie heeft er ervaringen mee?

VMBO-T ->HAVO->HBO
VMBO-T ->MBO ->HBO

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.3K

Het beste antwoord

De kortste route of de veilige route?

Voordelen MBO:
- Je hebt na afronding een vakdiploma.
- Je hebt meer kans op werk, dan met een Havo diploma.
- Je kan je specialiseren in een bepaalde richtingen en vakken volgen die je interesseren.
- Je kan als de MBO studie aansluit op je HBO eventueel, studieduurverkorting krijgen. (Informeer wel van te voren bij verschillende Hogescholen)

Voordelen Havo:
- Je creëert een bredere algemene kennis
- Je hebt meer aansluiting, qua niveau op het vervolgonderwijs HBO
- Na je VMBO-T begin je in de 4de klas van Havo, dus je hoeft maar 2 jaar te studeren voor je aan je HBO kunt beginnen.
- Je kunt de uiteindelijke studierichting/keuze uitstellen, voor het geval je nog geen duidelijk beeld hebt of nog meer tijd en ruimte nodig hebt om voor jezelf tot een juiste beslissing te komen.

Het is maar net welke criteria voor jou het meest van belang zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eens! +1

Andere antwoorden (6)

Dat ligt er maar net aan wat je wil. Wil je eerst nog wat theoretisch leren of weet je nog niet welke richting je op wilt, dan eerst naar de HAVO. Wil je echter gelijk met je handen gaan werken en weet je al in welk vak, dan kun je ook gelijk naar het MBO.

Ik ben vanaf het VWO op HBO terecht gekomen en miste voornamelijk praktijkervaring ten opzichte van degenen die van het MBO kwamen. Het theoretische deel was echter voor mij veel makkelijker...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er persoonlijk (nog) geen ervaringen mee, maar ik werk op een middelbare school, en bij ons wordt toch over het algemeen wel aangeraden dat je de HAVO (of VWO) beter kan gaan doen om naar het HBO te gaan.
Het MBO is meer beroepsgericht en bereidt voor op een baan, niet zo zeer op een volgende studie.
Mocht je wel vanuit MBO door gaan studeren zul je ook nog dezelfde of vergelijkbare HBO-studie moeten nemen, terwijl je op de HAVO een profielkeuze hebt gemaakt, en met dat profiel verschillende kanten op kan op het HBO.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gootje wat je schrijft is volgens mij niet helemaal waar. als je bijv een SPW (MBO) opleiding hebt gevolgd kun je bijv ook gewoon naar de PABO, maatschappelijkwerk, verpleegkunde enz. Het zal wel zo zijn dat het ongeveer de richting aangeeft bijv welzijn/dienstverlening als je SPW hebt gedaan. Maar is dat ook niet zo als je, je vakkenpakket op de HAVO kiest? Er zijn een heleboel HBO opleidingen waar je geen bepaald eisen pakket nodig hebt en waar je dus gewoon met een willekeurig MBO diploma aan kunt deelnemen. Ik heb zelf spw en vpk gedaan en vindt dat een hele mooie combinatie (al zeg ik het zelf :)
Beide mogelijkheden zijn even goed. Het enige verschil is, dat als je via het MBO naar het HBO gaat, je een jaar langer over doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zelf van vmbo-t naar havo gegaan en dat ging me goed af. Uit verhalen weet ik dat de stap van het mbo naar het hbo erg zwaar is. Je moet dan als mbo'er heel erg veel moeite doen om mee te komen, omdat de manier van werken op het hbo heel anders is dan op het mbo. En als je al jaren lang gewend bent geraakt aan het mbo is het lastig om ineens een hele andere manier van werken aan te leren.

Maar met genoeg discipline kan het natuurlijk wel..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb deze vraag al min of meer beantwoord in je vorige vraag. Zie:http://www.goeievraag.nl/vraag/zoon-vmbo-graag-havo-moeilijk.41586 Toch wil ik hier nog andere ervaringen aan toevoegen.

In mijn werk begeleid ik derdejaars stagiaires HBO pedagogiek. Deze stagiaires hebben of een MBO-opleiding of de HAVO doorlopen. De stagiaires die een MBO-opleiding hebben gedaan hebben al wat praktijkervaring opgedaan, maar hebben het over het toch over het algemeen veel moeilijker dan degene die HAVO hebben gedaan. Ze hebben meer moeite met hun papierwerk en ook het niveau van her schriftelijk werk is meestal lager. De stagebegeleider van de opleiding vertelde dat er meer leerlingen die hun leerweg via het MBO aflegden, afhaakten tijdens de studie, dan leerlingen die van de HAVO kwamen. Dit kan voor een deel komen omdat ze al een afgeronde opleiding hebben gedaan en hier dus op terug kunnen vallen, maar deels heeft het ook te maken met het feit dat de theoretische basis minder is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Mijn advies is dus: VMBO-T, HAVO, HBO, mits je zoon zelf ook achter deze keuze staat, want hij is degene die het uiteindelijk moet doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf ben ik vanaf VMBO T via HAVO naar het HBO gegaan. Achteraf veel spijt van gehad. Via het MBO duurt het wat langer, maar je hebt zeker veel meer kennis in huis op de HBO opleiding. Dit wordt ook erg gewaardeerd door werkgevers (stagebedrijven).

Wat ik bij mij merkte (HBO Elektrotechniek) dat ik vooral de eerste 2 jaar erg achterliep met mijn MBO-klasgenoten. Deze hadden meer voorsprong, hadden meer lol (omdat ze alles beter snapten dan de HAVOérs) en ze kregen een 'voorkeurspositie' bij stage bedrijven en op de opleiding zelf.

Daarbij komt nog dat ik merkte in de techniek branche dat er door bedrijven erg op prijs gesteld werd wanneer er een MBOér kwam in plaats van een HAVOér.

Dus wat ik aanraadt ( als het tenminste een aansluitende opleiding is. bijv. MBO elektro naar HBO elektro ) is zeker via het MBO. Je hebt waarschijnlijk meer lol, je leert meer en je doet meer ervaring op wat zeker goed van pas komt op het HBO en daarna.

Mocht HBO toch te hoog gegrepen zijn, dan is de MBO opleiding altijd nog een veilige vangnet.

Succes bij het maken van de keus.